Ida Westberg, 19 år från Hudiksvall, och Lovisa, 22 år från Uppsala - Dessa två hjältar är årets planners med inriktning projekt & kommunikation, och de har alltid fullt upp! Det är tack vare dem Ny Generation kan hålla tät kontakt med grupperna runtom i Sverige. De är spindlarna i nätet som connectar alla trådar. Det är genom dessa planners som idéer, hjälp och pepp pumpas ut direkt till NG:s medlemmar och in i skolorna!

FullSizeRender.jpg

Ida och Lovisa, ni är ju planners med inriktning mot projekt & kommunikation, vad innebär det på en daglig basis?

"Vår huvuduppgift är att vara NG-gruppernas kontakt med NG på riksnivå, en länk mellan skolan och organisationen."

Vi finns där som bollplank, stöd, hjälp och pepp! Så den allra största delen av vårt arbete har med medlemmarna och grupperna att göra.

Vi har en hel del administrativa uppgifter, som att jobba i Ny Generations databas, men också huvudansvar för NG-shopen. Om något beställs så är det vi två som paketerar och skickar iväg det!


Vad innebär det att ha kontakt med grupperna? Vad är er relation till dem?

Vi håller väldigt mycket telefonkontakt med grupperna, både via sms och samtal. Vi kollar hur det går för dem och om de behöver hjälp med någonting, och försöker kartlägga grupperna runtom i Sverige för att kunna ge dem bästa möjliga hjälp. 

Hjälteväggen! Varje lapp representerar en speciell grupp någonstans i landet. Med hjälp av det här försöker vi hitta sätt för att på bästa sätt hjälpa grupperna vidare.

Hjälteväggen! Varje lapp representerar en speciell grupp någonstans i landet. Med hjälp av det här försöker vi hitta sätt för att på bästa sätt hjälpa grupperna vidare.

"Finns det något gemensamt problem i många grupper? Hur kan vi lösa det? Idéerna tas vidare till ritbordet och det kan resultera i många olika saker! Kanske någon produkt, kampanj eller liknande."

Men som tidigare nämnt så är vi alltså alltid tillgängliga för grupperna, de hör av sig med frågor till oss och vi hittar bästa sättet att hjälpa och stötta. De ska alltid lätt kunna nå oss och inte behöva vänta på att Turnéteamet ska komma till just deras stad. Jobbtelefonen brukar vara påslagen fram till läggdags, ifall att någon hör av sig eller för att fullfölja en sms-konversation man haft men en grupp under dagen.


Ida, här med massor av telefoner för att nå så många som möjligt!

Ida, här med massor av telefoner för att nå så många som möjligt!

Har ni haft något minnesvärt samtal med någon grupp som ni vill dela med er av?

I början av terminen hade vi “kom igång-samtal” med grupperna för att höra hur det gick för dem, om de redan kommit igång eller behövde hjälp. Då pratade jag (Lovisa) med en tjej som var själv i sin grupp. Jag sade sådant vi brukar ta upp i våra samtal, “tänk på det här, du kan testa det där”, och jag försökte peppa henne lite. Sedan när vi hade pratat en stund utbrast hon “Åh, tack för att du ringde. Jag hade bett till Gud igår om något tecken på om jag skulle ha kvar gruppen eller inte, och så ringer DU!” Hon var verkligen tacksam, och då kände jag att det vi gör betyder någonting.

Det är också härligt när någon hör av sig med en fråga och man hör hur glada de blir för svar, och hur mycket de uppskattar att vi finns där som resurs för dem.


Hur är man en bra planner? 

Det är bra om man gillar administrativa grejer och att strukturera upp saker. Kanske till och med ha lite kontrollbehov, fast på ett bra sätt! Det är bra om man tycker om ordning och reda. Man kanske kan förklara det som att vara en systemmänniska?

Sedan är det såklart positivt om man som planner med denna inriktning tycker det är kul med människor och relationer! Man måste kunna lyssna in, snappa upp och koppla. Men något man inte måste vara är expert på att prata i telefon, man lär sig. Och man lär sig också förstå att Gud är med i allt, även i telefonsamtal!

Det kan hända att man får titeln piñatafixare inför ALL IN!

Det kan hända att man får titeln piñatafixare inför ALL IN!

Comment