Isak är en pigg och positiv kille som går i tvåan på Lugnetgymnasiet i Falun. Han är även gruppledare för NG-gruppen på skolan. Isak har varit kristen sedan april 2016, och det här är hans story:

Isak, gruppledare i NG-gruppen på Lugnetgymnasiet i Falun

Isak, gruppledare i NG-gruppen på Lugnetgymnasiet i Falun

- Innan jag blev kristen såg jag på mig själv som en person som aldrig skulle kunna bli troende. Jag dumförklarade kristna på en näst intill daglig basis och sade saker som "hur kan de tro på det där? Hur kan de vara så dumma?"

Isak var till synes långt ifrån att själv ta steget att bli kristen. När han började på gymnasiet för snart två år sedan så gick det tre kristna elever i hans klass, Isak berättar:
- De var så härliga att det liksom inte gick att inte gilla dem.

Han blev speciellt tight med en av dessa tre. Isak kände sig välkommen och accepterad när de hängde med varandra och de lärde känna varandra bättre och bättre. De tre klasskamraterna var medlemmar i skolans Ny Generation-grupp, och Isak blev inbjuden till gruppens samlingar.

- Jag visste att det var en kristen skolgrupp, men jag visste inte vad NG var för någonting, det lärde jag mig lite senare.
Isak började ändå komma på gruppens träffar, men han erkänner att han i början bara kom dit för fikat och gemenskapen, det som sades om Jesus var inte intressant.

NG-gänget blev tightare. Ju mer han var där, desto fler började han känna, och någon gång ibland följde han också med till kyrkan dit många av de andra i gruppen gick. Isak berättar: 
- Man skulle kunna säga att jag kom till tro i två steg, och det här var det första steget. 
Genom det som undervisades i kyrkan började han känna något inom sig och tro på att det fanns något större.
- Det fanns nog en Gud, trots allt.

En liten tid gick och Isak fortsatte att hänga med NG-gruppen.
- Jag hade följt med till kyrkan ibland, men jag var liksom inte kristen än. Men jag var fortfarande nyfiken! Så jag frågade om en bibel för att ha något att läsa i.

Isak berättar att en av de han stod närmast i NG-gruppen hade en NT-bibel i sitt skåp som han gav till Isak.
- Jag läste typ två kapitel per dag. Till en början så betydde det inte så mycket, men jag fick väl ändå i mig mitt ‘dagliga ord’, haha. Men jag fortsatte att läsa av ren nyfikenhet, för det som stod var ju bra ändå. Det var vettiga grejer och bra livstips, typ.

När han fortsatte att läsa fylldes han av en känsla som är svår att beskriva. Orden blev levande för honom och plötsligt började han bry sig om vad som stod. Han insåg att den Gud han börjat tro på faktiskt hade ett namn - Jesus.

I samband med denna upplevelse så följde Isak med till kyrkan på ett ungdomsmöte. Det predikades om att Jesus är vägen, sanningen och livet, och det var under det mötet som den sista pusselbiten sattes på plats och Isak “bara visste” att det var sant. Det var det andra och slutgiltiga steget för honom att bli frälst.
- Min tro blev liksom hel, berättar Isak.

Isak berättar att bibelläsningen blev extra intressant efter detta mötet och han läste mycket i sin Nya Testamentet-bibel.
- Sen köpte jag en hel bibel för att jag hade läst ut min NT-bibel och ville läsa mer, haha!

Livet efter att Isak mötte Jesus beskriver han som mycket ljusare, gladare och lättare på något sätt.
- Det är klart att livet inte alltid flyter på utan problem, men det är lätt som i att man nu vet att Gud är med i allt.

- Jag skulle inte ha kommit till tro om det inte hade varit för NG-gruppen på min skola. Det var ju genom NG-gruppen som jag kom till kyrkan från första början! 

Nu är alltså Isak själv ledare för den NG-grupp som välkomnade honom, och han vill berätta vidare om sin tro till sina klasskompisar.
- I början hade de svårt att förstå men ju mer jag berättar desto tydligare blir det för dem.
Många har börjat ställa frågor till Isak, och som respons på hans svar har många sagt det låter ju faktiskt inte så tokigt.

Isak4_v1.jpg

Ida Olsson
Copywriter 16/17
Ny Generation

Comment