Viewing entries in
In House

Comment

"Det behövs någon som boostar"

"Jag teamar på Ny Generation för att det känns som ett konkret sätt att verkligen göra något för något större. NG är ett så sjukt viktigt arbete, man inser det mer och mer när man är här: hur viktigt det är att ungdomarna i skolorna står upp för sin tro.

Bibelordet "låt ingen se ner på dig för att du är ung, utan var ett föredöme för de troende etc" stämmer verkligen, men man känner inte så i skolan.

När jag gick i skolan var jag blyg och hade dålig självkänsla och då behövdes någon som boostade och fick en att se att man kan göra skillnad. Det är det teamarna gör på Ny Generation.

Dessutom har jag fått utvecklas i något jag tycker är kul. Jag har fått testa saker som jag aldrig trodde att jag skulle få göra. T ex vara med och skapa en podd eller vara med och driva en hemsida. Jag har fått utvecklas väldigt mycket i mitt kreativa skrivande och jag känner att det är nåt jag kommer ha nytta av i framtiden också."

- Ida Olsson, copywriter, In House

>> Ansök här senast 25 april.

Comment

Comment

"Det är som en blandning av ens drömjobb och ett riktigt fett, ett år långt läger"

"Jag teamar på NG för att man kan liksom använda sin hobby helt och hållet för Jesus, på en professionell nivå. Jag har alltid sedan mina barnsben sysslat med film och foto så då var det helt perfekt för mig att fortsätta ut i arbetslivet efter gymnasiet med ett år på NG! Jag trodde att jag kunde väldigt mycket innan NG, i och med att jag hade hållt på med det så länge, men oh boy, I was wrong.
Väldigt skönt att slippa tänka på pengar efter gymnasiet också, all teknik som man skulle kunna vilja ha finns ju här på NG, och vi bor, äter och har tjänstebilar helt gratis, förutom den lilla teamavgiften då, som min kyrka sponsrar. Sen är det ju inte som vilket jobb som helst det här. Det är typ en blandning av ens drömjobb och ett riktigt fett ett år långt läger!"

- Fredrik Häll, filmskapare, In House

>> Ansök här senast 25 april

Comment

Planner this or Planner that?

Comment

Planner this or Planner that?

För att idéer ska bli verklighet krävs kreativ planering och organisering. Som Planner på Ny Generation finns du alltid där, redo med ett skarpt sinne, kreativitet, lösningar, fokus och en iver att gräva dig djupare än att bara skrapa på ytan. Detta fokus, denna personlighet, kan ta sig i uttryck på två sätt på NG-kontoret - som Planner med inriktning Projekt & kommunikation, eller som Planner med inriktning Mediaproduktion.

I dig möts administration och kreativ process - kreativitet och problemlösning är en röd tråd som går rakt igenom båda inriktningarna. Som Planner blir du en del av NG:s kärntrupp som får saker att hända! Du gillar att utmanas och taggas av tanken på en full agenda.


Som ovan nämnt så finns det två olika plannerinriktningar inför teamåret 17/18 - Projekt & kommunikation och Mediaproduktion. De går hand i hand men har även sina egna drag. Gemensamt för de båda är att det handlar om en kombo av att organisera och vara kreativ!

Med inriktningen Projekt & kommunikation så kretsar din kreativa energi till 100% runt Ny Generations huvudpersoner - NG-grupperna! Du kommer att vara den som tar fram nya hjälpmedel till grupperna. Det handlar om att lyssna och handla. Finns det någon förfrågan från grupper själva, eller har man sett något gemensamt problem över många grupper? Helt enkelt - vad behöver grupperna just nu?

Tillsammans med andra roller på kontoret, såsom filmskapare, grafisk designer och copywriter, kommer behov bli till ideér som resulterar i produkter och resurser till grupperna. Kopplat till detta är det även ni Planners med denna inriktning som har ansvar för och driver NG-shopen.

Som Planner med inriktning mot Mediaproduktion så handlar det om projekt av lite andra former. I alla projekt behövs det ofta en stor mängd research innan man landar rätt, och här spelar du en nyckelroll. Du är den som vet, den som har koll, kan svara på frågor och ser till att det projekt som är i farten blir det bästa av det bästa med hjälp av den starka grund som byggts upp. Med ett starkt eget driv och ett finger med i spelet på många platser samtidigt så kommer du att lära dig att prioritera och strukturera som ett proffs. Gemensamt med föregående inriktning är att du också kommer att jobba tillsammans med andra roller på kontoret. Till exempel filmskapare, copywriter och grafisk designer.

planner3.jpg
Skärmavbild 2017-03-30 kl. 10.12.07.png
gcih4.jpg

Efter ett år som Planner, oavsett inriktning, så kan du titulera dig själv professionell idéspruta och brainstormexpert.

Är du ett av de underbara kontrollfreaks vi söker? Ansök via denna länk! Där hittar du även mer info om rollen som Planner.


Comment

Bubblor till badges - Inblick i designprojekt

Comment

Bubblor till badges - Inblick i designprojekt

"Att sätta sig in i ett nytt projekt är alltid en speciell känsla. Om det är något jag inte har erfarenhet av sedan tidigare så kan det absolut vara lite läskigt! Man vet inte riktigt vad man kan förvänta sig av processen - hur man ska klara av det och om man kommer att få någon bild i huvudet eller kommer behöva kämpa med att få fram något som ser bra ut."

Så säger Amanda Frankner, årets grafiska designer på Ny Generation. Vi ska nu få följa med i hennes kreativa process att ta fram två nya produkter - en badge för grupper och en ny design till bibelboxar.

Amanda berättar:

GRUPPBADGES:

IMG_6969.JPG
Image uploaded from iOS-1.jpg

Idéen uppkom efter ett samtal med en NG-grupp. Gruppen hade sett de badges vi på NG hade hängande runt halsen vid något tillfälle (de små skyltarna som visar att vi representerar NG) och fått idéen att det skulle vara nice att ha något liknande då man gör en satsning på skolan. Vi hakade på direkt! Mot ritbordet!

Design:
Tanken med designen var att det skulle vara ett coolt mönster. Man ska kunna bära badgen runt halsen och känna sig stolt över att tillhöra Ny Generation-familjen.

Mönstret lektes fram. Jag hittade en bild på något som liknade diskbubblor på en plåt (översta bilden). Jag utgick från den bilden och började arbeta i Adobe Illustrator. Jag använde en funktion där man lägger in pixelbaserade bilder/foton och sedan omvandlar bilden till vektorgrafik, och det kan man göra på lite olika sätt. Man kan till exempel göra så att bilden återges med bara ett visst antal färger eller att den ser ut som en skiss osv. Då kan det bli lite hur som helst!

Jag försökte använda mig av de funktionerna och ändrade i lite olika värden för att få till något snyggt! Jag lekte med mönstret som formats och plockade ut delar jag tyckte om, multiplicerade, spegelvände och pusslade. I mitten av mönstret skapade jag ett tomrum där NG-loggan placerades.

Det som återstod designmässigt var att hitta en passande färg som kändes fräsch, skulle se snygg ut i tryck och som passade in med mönstret. Tillslut så landade vi i denna blåa nyans. Den känns tidlös och passar in i många olika sammanhang och alla tider på året.

Sedan var det bara att printa designen, laminera, klippa ut, håla och montera ihop med själva halsbandet. Badges för grupper - done!

 

BIBELBOX:

Ny Generation säljer s.k “bibelboxar” som man kan beställa i samband med biblar. Helt enkelt för att ha något snyggt att lägga biblarna i vid till exempel en bibelutdelning på skolan eller för att ge bort till en vän.

Design:
I julas togs det fram en juldesign till dessa boxar, men nu ville vi skapa en design som inte var kopplad till en viss tid på året - en generell design som håller under en längre tid.

Denna process hade lite samma tankebanor som med badges:en - huvudfokuset var ett snyggt, tilltalande mönster. Jag bar mig åt på ett lite liknande sätt och använde mig även här av pixel-till-vektor funktionerna i Illustrator. Denna gång föreställde bilden en åker med snö på och små högar av jord som bröt av det vita.

Det första jag gjorde var faktiskt att redigera bilden i min mobil där jag ändrade lite tröskelvärden så att den blev svartvit och nästan såg tecknad ut (översta bilden). Sedan använde jag mig av funktionen i Illustrator. Jag ändrade så att själva bilden inte var ifylld, utan man såg bara outlines, konturerna av snö- och jordhögarna. Jag tog det mönstret, fyllde det en gång, och sedan duplicerade jag det, gjorde det igen i en annan färg och förstorade det. Helt enkelt för att mönstret skulle bli mer intressant.

IMG_6970.JPG
Image uploaded from iOS-2.jpg

Färgvalet var lite av en process även denna gång. Jag gjorde en liten omröstning på kontoret och bad om input, men tillsut landade det i en blå nyans som passar fint till de tidigare nämnda badges:en. Det är ju riktigt snyggt om man gör en bibelutdelning på skolan och det matchar! Det ser snyggt, proffsigt och genomtänkt ut.

Det sista steget var att printa designen på etikettpapper, skära ut och klistra på boxarna.


Jag gillar när jag får förtroendet att skapa ganska fritt, då brukar idéer och bilder ploppa upp lättare. Men den kreativa processen är alltid olika från projekt till projekt. Det är så många olika saker som spelar in - allt från vilket humör man är på, hur stort eller litet projekt det handlar om osv. Sen vill man ju såklart att det ska bli rätt och att Gud ska komma fram i det.

Det viktigaste jag vill förmedla är att det alltid är olika, men det är typ alltid kul! Kul, läskigt, pirrigt, nervöst och utmanande!

 
Image uploaded from iOS-2.jpg
 

Tycket du att detta låter spännande? Läs mer om att teama som grafisk designer In House! Sista ansökningsdag för teamåret 17/18 är 15 april.

Comment

Intervjuer med tidigare teamare

Comment

Intervjuer med tidigare teamare

Ett av de bästa sätten att få inblick i någonting, nästan vad som helst, är att läsa om andras erfarenheter inom området. Detsamma gäller när det kommer till att teama på Ny Generation! Därför har vi här samlat ett gäng intervjuer med tidigare teamare här:

Skärmavbild 2017-03-08 kl. 11.29.39.png

Läs intervjun med Hanna om du är nyfiken på rollen som copywriter In House eller som reporter i Turnéteamet

Skärmavbild 2017-03-08 kl. 11.33.17.png

Läs intervjun med Fredrik om du är nyfiken på rollen som grafisk designer In House.

Skärmavbild 2017-03-08 kl. 11.36.03.png

Läs intervjun med Samuel om du är nyfiken på rollen som planner In House eller som coach i Turnéteamet

Skärmavbild 2017-03-08 kl. 11.31.08.png

Läs intervjun med Alicia om du är nyfiken på rollen som copywriter In House

Skärmavbild 2017-03-08 kl. 11.36.59.png

Läs intervjun med Olivia om du är nyfiken på rollen som producent i Turnéteamet

Skärmavbild 2017-03-08 kl. 11.38.19.png

Läs intervjun med Maria om du är nyfiken på rollen som coach i Turnéteamet

Skärmavbild 2017-03-08 kl. 11.40.25.png

Läs intervjun med Jacob om du är nyfiken på rollen som webbutvecklare In House

Skärmavbild 2017-03-08 kl. 11.42.12.png

Läs intervjun med Gabriella om du är nyfiken på rollen som planner In House

Skärmavbild 2017-03-08 kl. 11.44.31.png

Läs intervjun med Samuel om du är nyfiken på rollen som talare i Turnéteamet

Skärmavbild 2017-03-08 kl. 11.45.33.png

Läs intervjun med Elias om du är nyfiken på rollen som tekniker i Turnéteamet

 
Skärmavbild 2017-03-08 kl. 11.47.30.png

Läs intervjun med Johanna om du är nyfiken på rollen som filmskapare In House eller som reporter i Turnéteamet

 

 

Här hittar du mer info om de olika teamen och alla roller:

TURNÈTEAMET

De som gör event och roadtrippar
Producent, turnéplanner, tekniker, coach, talare & reporter

IN HOUSE-TEAMET

De som skapar och kommunicerar
Copywriter, grafisk designer, planner, webbutvecklare, fundraiser & filmskapare


Psst...Sista ansökningsdagen för teamåret 18/19 är 25 april!

Comment

Ett tomt dokument och en blinkande markör

Comment

Ett tomt dokument och en blinkande markör

Ok, let’s be real. Ordet förening låter inte så värst… spännande. Föreningshandbok rullar inte av tungan med glitter och konfetti. I alla fall inte i mitt huvud.

En Ny Generation-grupp är en förening. Jag visste detta innan jag blev inkallad till projektet som hade arbetsnamnet föreningshandboken. Klart man har hört uttrycket, men vad är det egentligen? Och nu låg det på mitt bord att skriva en handbok om just detta. En handbok som ska hjälpa Ny Generation-grupperna att förstå vad en förening är - konkret, enkelt, lättsamt och tidlöst. Det är inte det lättaste att ge sig in på när man känner att man själv skulle behöva en handbok på temat. Men nu står jag här på andra sidan, projektet har precis lämnat copy-fas (alltså skrivfasen) och inlett designfas, och jag kan säga att hela processen har varit sjukt lärorik!

En blinkande markör på skärmen och ett helt tomt dokument. Alla dörrar är öppna…nästan. Ett skrivprojekt med lite större proportioner som detta kräver ett annat tänk än de mindre projekten. Ett första steg för mig är alltid att bara få ut något, nästan vad som helst på det ämne som jag ska jobba med, efter det finns vissa restriktioner som utmanar till kreativt tänkande och formar hela processen och det är då ärmarna rullas upp på riktigt.

Vad vet vi? Vad är det för storlek på boken/den slutgiltiga produkten? Hur mycket text får plats på en sida? Vill vi använda text som visuellt moment? Hur får vi fram det relevanta, guldkornen, i korta drag utan att tappa det viktiga? Hur mycket utrymme vill vi ge till text vs designelement, och hur tänker vi med illustrationer? Det ska vara kort och koncist, men inte för kort. Det är det konstanta mantrat, måttstocken. Det är detta som är så spännande! Att få skapa med ord, skapa något som man vet kommer att vara till hjälp för många grupper, och att samtidigt ha denna kreativa utmaning med själva framtagandet av slutprodukten tillsammans med andra, skarpa människor. Det har varit många möten om allt från specifika formuleringar till att klippa och klistra ihop en första prototyp.

Projektet har inte gått i mål än. Det ska bli jättespännande att se hur texten samspelar med designen och få vara delaktig i den delen också. Det kommer säkert behöva göras justeringar längs vägen utefter det formspråk som tas fram. Det är därför det är så spännande med levande projekt! Jag gillar att vi är flera hjärnor i projektgruppen som tillsammans med våra olika perspektiv kompletterar varandra och konstant orsakar aha-moments.

Att jag nu faktiskt vet hur en förening fungerar, det är bara bonus!

Ida Olsson
Copywriter 16/17


Vill du veta mer om rollen som copywriter? Klicka här för att läsa mer och ansök via samma länk!

Comment

Varför jag teamade

Comment

Varför jag teamade

Efter mina år på Ny Generation har jag lärt mig mängder av skolor och var de ligger. Jag har lärt mig vad som är bästa stället att äta på utmed vägen från Uppsala till Göteborg (Subway i Laxå). Jag har lärt mig hur jag bäst lokaliserar kontaktuppgifter till en ungdomsledare på en kyrkas hemsida och jag har lärt mig hur man kommunicerar bra från en scen. Jag har lärt mig både högt och lågt, viktiga och oviktiga saker.

En sak jag lärt mig är att i dagsläget blir en till två i varje klass i grundskolan utsatta för mobbing varje dag. Oron för att bli utsatt för trakasserier, fysiskt och psykiskt våld är en vardag för så många skolungdomar. 

“Jag hade erfarenhet av hur det var att vara kristen på skolan och driva en Ny Generation-grupp men det var först när jag började teama på NG jag insåg vilka ljus NG-grupperna är på sina skolor.”

Organisationen Friends känner ni säkert till. De har gett namn till den stora arenan som ligger i Solna och har i många år jobbat med att minska mobbningen på Sveriges skolor. Varje år publicerar Friends en rapport där de sammanställt svar från enkäter som högstadieelever svarat på. Friendsrapporten. Lätt att komma ihåg. Från den har jag lärt mig mobbingstatistiken och att det inte finns något enkelt svar till varför mobbing uppstår. 

När jag började jobba på Ny Generation var jag inte särskilt insatt i hur det såg ut kring mobbing på Sveriges skolor. Jag hade en relativt lätt skolgång, vilket jag är otroligt tacksam för. Jag hade erfarenhet av hur det var att vara kristen på skolan och driva en Ny Generation-grupp men det var först när jag började teama på NG jag insåg vilka ljus NG-grupperna är på sina skolor. 

“Jag ville stötta dem som väljer att sätta sig bredvid de ensamma och hjälpa dem som inkluderar de utsatta.”

Jag får ont i hjärtat när jag tänker på mobbing. Ingen ska behöva utsättas för det och varje gång jag hör någon som stått upp mot mobbing får jag hopp för mänskligheten. Mobbing är ett kompakt mörker men ljuset i tunneln är de som tagit emot Jesus och som låter hans ljus spridas i deras vardag. En längtan väcktes i mitt 20-åriga hjärta att hjälpa och stötta dem som kämpar mot mörker och trakasserier, för kärlek och ljus. Stötta dem som väljer att sätta sig bredvid de ensamma och hjälpa dem som inkluderar de utsatta. 

Jag har som sagt erfarenhet av att driva NG-grupp själv och vet att det sannerligen inte alltid är lätt. Ibland pallade jag inte gå emot grupptrycket och ibland höll jag tyst när någon sa någonting elakt till en klasskompis. Dock var det alltid lite lättare när Ny Generations teamare hade varit på skolan och peppat, inspirerat och påmint mig om varför det är så viktigt att lysa för Jesus i skolan. De lämnade kvar en känsla av att ingenting var omöjligt och att hålla i NG-gruppen och stå upp för tron var kul igen. Efter vågade jag mer och jag hoppas att den frimodigheten lyste för många av mina klasskompisar. 

Det är därför jag teamade på och fortfarande brinner för Ny Generation. För att ingen ska behöva utsättas för mobbing och Jesu kärlek behöver få finnas på Sveriges skolor och universitet. Jag hoppas att när Friends ger ut sin rapport 2017 att siffrorna ska vara bättre och mitt svar på varför de är det kommer alltid att vara: kristna på skolan.

Maria Edlundh
Kommunikatör, Ny Generation
Teamade 2010-2012

Om du vill få liknande erfarenheter som Maria ska du teama som Talare eller Coach i Turnéteamet eller Planner med inriktning på projekt & kommunikation i teamet In House.

Comment

"Allt som rör sig, det är det vi gör" - Intervju med filmskaparna 16/17

Comment

"Allt som rör sig, det är det vi gör" - Intervju med filmskaparna 16/17

Fredrik och Linnea är kreativa kulsprutor som skapar levande material för att peppa, uppmuntra, informera och engagera ungdomar. De är filmskapare på Ny Generation.

Vad kan ni göra en vanlig dag på kontoret?
Det finns ingen “vanlig dag på kontoret-mall” eftersom vi jobbar i projekt. Vi gör olika grejer hela tiden och olika projekt kan ha väldigt olika faser. Dagarna ser helt klart olika ut beroende på vilket projekt det handlar om och vart vi är i processen. Vi spånar fram idéer, planerar inspelningar, researchar, gör storyboards, gräver i arkiven, filmar nytt, redigerar, problemlöser, finlirar… Allt som ingår från idé till färdig produkt.

Vad har ni genomfört för projekt än så länge detta teamår?
I och med ALL IN så har det varit mycket tid som gått åt till det. Vi har skapat material till tävlingar, sceninnehåll och till skärmarna i hängområdet bland annat. Men vi har också gjort en del konkreta filmer, som t.ex ALL IN-trailer 1 & 2 och en “Kom igång”-film i stopmotion.

Det är helt enkelt väldigt blandat. På frågan “vad gör ni för slags filmer?” så är svaret: så gott som allt! Allt som rör sig, det är det vi gör.

Vad använder ni för utrustning och program?
Vi använder oss av Adobe Creative Cloud där vi har alla program. Det är nice! Man känner sig inte begränsad och kan verkligen använda exakt de verktygen man behöver. Men mest använder vi förstås Premier Pro, och ibland After Effects. Illustrator och photoshop är också användbart!

När vi snackar utrustning så har vi en Gimbal, den är riktigt bra och kul att jobba med! Vi har också nyinköpta LED-lampor, där man kan ställa in både temperatur, styrka osv. Väldigt goa lampor att använda både inne, ute och att ta med sig. De väger inte mycket alls och är små, men riktigt bra. De har CRI på 95+ om det säger något.

Kameran vi använder är en Sony A6300. Den filmar i 4k, men det bästa är att den har en 6k censor, så den spelar in en 6k video och downscale:ar det till 4k i kameran. Resultatet blir väldigt, VÄLDIGT bra 4k! Sen har den också 120 frames/sec i full HD för riktigt feta slowmotion shots!

I början av teamåret så sålde vi mycket äldre utrustning för att köpa in nytt, så det mesta är nyinköpt. Det är bra, fräscha grejer.

freddaaaaan.jpg

Kan ni sammanfatta hur det är att teama som filmskapare på NG?
Det är kul! Och sjukt lärorikt! Man lär sig verkligen mycket om film, sånt som inte går att lära sig från tutorials på YouTube. Det här är liksom koncentrerad erfarenhet. Att behöva leverera någonting, fast man kanske inte har så mycket erfarenhet på just det området, det är så bra! Det lär man sig svinmycket på.

Man lär sig tänka från nya perspektiv. När vi står inför ett projekt så finns det alltid vissa förutsättningar, och det tvingar till att tänka på nya, kreativa sätt. Hur kan vi göra detta så snyggt som möjligt? Hur förmedlar vi den här känslan? Om vi visar det här eller det där, hur tolkar folk det då? Man får försöka se projektet från alla håll, tänka från nya perspektiv och analysera. Kreativt nytänk! Allting handlar inte om vad man vill göra. Man kanske vill göra en asfet kamerarörelse för att det ser coolt ut, men i själva verket är det inte det som faktiskt behövs. Det är inte det som gör att budskapet lyser igenom.

Man tar verkligen sitt filmskapande till en helt annan nivå.

Vad skulle ni vilja säga till framtida filmskapare på NG?
Om det finns något som du, framtida filmskapare, brinner lite extra för, så kommer du troligen att få göra det. Det är inte som att när du kommer till NG så är allting färdigplanerat och utskrivet. NG gillar initiativ och anpassar sig efter dig och vad du brinner för också. Om det t.ex. kommer någon som är riktigt skillad på After Effects så kommer Ny Generation antagligen att jobba mer med After Effects det året. Du kommer inte att tappa din personlighet och du kommer få hålla på med det du tycker är kul, samtidigt som du utmanas och slipas ännu mer som filmskapare!


Sista ansökningsdag för teamåret 18/19 är 25 april. Du kan läsa mer om att teama som filmskapare och även hitta ansökan här!

Comment

Spindlarna i nätet - Intervju med årets projektplanners

Comment

Spindlarna i nätet - Intervju med årets projektplanners

Ida Westberg, 19 år från Hudiksvall, och Lovisa, 22 år från Uppsala - Dessa två hjältar är årets planners med inriktning projekt & kommunikation, och de har alltid fullt upp! Det är tack vare dem Ny Generation kan hålla tät kontakt med grupperna runtom i Sverige. De är spindlarna i nätet som connectar alla trådar. Det är genom dessa planners som idéer, hjälp och pepp pumpas ut direkt till NG:s medlemmar och in i skolorna!

FullSizeRender.jpg

Ida och Lovisa, ni är ju planners med inriktning mot projekt & kommunikation, vad innebär det på en daglig basis?

"Vår huvuduppgift är att vara NG-gruppernas kontakt med NG på riksnivå, en länk mellan skolan och organisationen."

Vi finns där som bollplank, stöd, hjälp och pepp! Så den allra största delen av vårt arbete har med medlemmarna och grupperna att göra.

Vi har en hel del administrativa uppgifter, som att jobba i Ny Generations databas, men också huvudansvar för NG-shopen. Om något beställs så är det vi två som paketerar och skickar iväg det!


Vad innebär det att ha kontakt med grupperna? Vad är er relation till dem?

Vi håller väldigt mycket telefonkontakt med grupperna, både via sms och samtal. Vi kollar hur det går för dem och om de behöver hjälp med någonting, och försöker kartlägga grupperna runtom i Sverige för att kunna ge dem bästa möjliga hjälp. 

Hjälteväggen!   Varje lapp representerar en speciell grupp någonstans i landet. Med hjälp av det här försöker vi hitta sätt för att på bästa sätt hjälpa grupperna vidare.

Hjälteväggen! Varje lapp representerar en speciell grupp någonstans i landet. Med hjälp av det här försöker vi hitta sätt för att på bästa sätt hjälpa grupperna vidare.

"Finns det något gemensamt problem i många grupper? Hur kan vi lösa det? Idéerna tas vidare till ritbordet och det kan resultera i många olika saker! Kanske någon produkt, kampanj eller liknande."

Men som tidigare nämnt så är vi alltså alltid tillgängliga för grupperna, de hör av sig med frågor till oss och vi hittar bästa sättet att hjälpa och stötta. De ska alltid lätt kunna nå oss och inte behöva vänta på att Turnéteamet ska komma till just deras stad. Jobbtelefonen brukar vara påslagen fram till läggdags, ifall att någon hör av sig eller för att fullfölja en sms-konversation man haft men en grupp under dagen.


Ida, här med massor av telefoner för att nå så många som möjligt!

Ida, här med massor av telefoner för att nå så många som möjligt!

Har ni haft något minnesvärt samtal med någon grupp som ni vill dela med er av?

I början av terminen hade vi “kom igång-samtal” med grupperna för att höra hur det gick för dem, om de redan kommit igång eller behövde hjälp. Då pratade jag (Lovisa) med en tjej som var själv i sin grupp. Jag sade sådant vi brukar ta upp i våra samtal, “tänk på det här, du kan testa det där”, och jag försökte peppa henne lite. Sedan när vi hade pratat en stund utbrast hon “Åh, tack för att du ringde. Jag hade bett till Gud igår om något tecken på om jag skulle ha kvar gruppen eller inte, och så ringer DU!” Hon var verkligen tacksam, och då kände jag att det vi gör betyder någonting.

Det är också härligt när någon hör av sig med en fråga och man hör hur glada de blir för svar, och hur mycket de uppskattar att vi finns där som resurs för dem.


Hur är man en bra planner? 

Det är bra om man gillar administrativa grejer och att strukturera upp saker. Kanske till och med ha lite kontrollbehov, fast på ett bra sätt! Det är bra om man tycker om ordning och reda. Man kanske kan förklara det som att vara en systemmänniska?

Sedan är det såklart positivt om man som planner med denna inriktning tycker det är kul med människor och relationer! Man måste kunna lyssna in, snappa upp och koppla. Men något man inte måste vara är expert på att prata i telefon, man lär sig. Och man lär sig också förstå att Gud är med i allt, även i telefonsamtal!

Det kan hända att man får titeln  piñatafixare  inför ALL IN!

Det kan hända att man får titeln piñatafixare inför ALL IN!

Comment

Bilder finns precis överallt...

Comment

Bilder finns precis överallt...

...sociala medier, affischer, på hemsidan och på produkter är bara ett fåtal exempel. Detta är något Amanda Frankner har full koll på. Hon är 19 år, kommer från Skillingaryd och teamar som grafisk designer på NG i år. Hon är Ny Generations design-kanon!

“Det var lite läskigt, men det kändes ändå tryggt. Jag kände att Gud ledde mig på rätt spår, liksom. Det var en process där jag lekte runt mycket med skisser, moodboards, och försökte skapa mig rätt intryck från de som satt känslan”

Ett av Amandas hittills största projekt har varit att ta fram den grafiska profilen för eventet ALL IN. Processen var inte likt något hon gjort förut.

Amanda förklarar att det var en process där hon lekte runt mycket. Konceptet var satt för eventet, så utmaningen var att hitta känslan som förmedlades genom de nyckelord som tagits fram. Hon berättar att det var en väldigt rolig process just för att det var så lekfullt och att det var många praktiska moment i skapandet där hon kunde “leka loss”.

Slack for iOS Upload-1.png.jpeg

Kolla in det snygga resultatet som nu används både på affischen för eventet, på hemsidan och ett flertal andra ställen!


Vi har alla olika metoder för att hålla fokus på topp när det är mycket att göra. Amanda sätter i lurarna och går in i sin egen bubbla.

AMANDA TIPSAR
3 saker att lyssna på för att hålla energin uppe!

  • Något jag känner mig kreativ till är Coldplay. Jag inspireras av deras melodier och sättet de formulerar sina texter på. De inspirerar helt enkel till kreativitet!

  • Instrumental jazzmusik - Bara för att det är väldigt nice och avkopplande.

  • Det är lättare att skapa bra grejer när man är på bra humör, därför gillar jag att lyssna på “Mammas nya kille” på P3! Det är verkligen min humor.

Som grafisk designer på Ny Generation är du en nyckelspelare i en hel massa sammanhang. Bilder finns överallt, de förstärker, kompletterar, och kan vara det som gör att budskapet faktiskt når fram. 

“Det bästa med att vara grafisk designer på Ny Generation är att jag får visualisera det Gud lägger på mitt hjärta, och att det sedan kan vara en hjälp för NG och alla som har med NG att göra”

Comment

2 månader och lite vishet senare

Comment

2 månader och lite vishet senare

Jag heter Ida, är 21 år, kommer från Örebro och teamar som copywriter. Jag skapar med ord, och genom de orden sätts en stor del av tonen för Ny Generation

Innan jag började teama på NG visste jag inte riktigt vad denna position skulle innebära. Jag ansökte just för att jag gillar ord och att skriva, men inte mycket mer än så. Ord är något jag fascineras av och jag var helt enkelt nyfiken på vad som skulle hända om jag under 10 månader fick fokusera på just det, ord och formuleringar.

Jag hade en hel del frågor och ingen koll, förutom att jag någonstans inombords hade en känsla av att det skulle bli ett helt grymt bra år. Nu har det gått lite över två månader sedan starten, därför kan jag stolt presentera:

Slack for iOS Upload (7).jpg

5 saker jag lärt mig efter två månader som copywriter!


1. Inspiration kommer inte alltid att finnas där automatiskt. Att hitta sätt att locka fram den på är guld värt. 

2. "Kill your darlings" behöver inte vara lika jobbigt som det låter. Var inte rädd att börja om från scratch och  prova ett helt nytt perspektiv. Öppna ett nytt blad och tänk upp och ner, bak och fram!

3. Det är viktigt att våga lita på att det man producerar är bra, men det kan också alltid bli bättre. Konstruktiv kritik är din vän, inte tvärtom.

4. Bensträckare - ja tack! Man mår så mycket bättre av att röra på sig då och då när man har ett ganska stillasittande jobb.

5. Med rätt ord och formuleringar så är skriven text ett otroligt mäktigt verktyg! Man kan verkligen känna när en formulering slår rätt i mål.


Möte med Julia, kommunikationsansvarig (vänster)

Möte med Julia, kommunikationsansvarig (vänster)

Jag rekommenderar att teama som copywriter om du, som jag, gillar att utmanas kreativt! Du kommer att få skriva i alla möjliga olika sammanhang, men du kommer också att få göra en hel del annat. Kanske råkar du hamna i trailern för ett stort event eller i redaktionsteamet för en podcast! Jag kan skriva under på det utifrån egen erfarenhet.

Du kommer att spela en stor roll i många samarbeten med de flesta på kontoret, du kommer att befinna dig i en kreativ miljö där gränser tänjs hela tiden, och du kommer att få prova på vad det innebär att jobba för ett högre syfte.

 

Allt jag skapar är för Gud, vartenda ord som skrivs. Varje status, slogan, mail och filmmanus. 

När man har en lite tuffare dag så kan man alltid landa i det, kärnan. Jag gör det jag gör för att Gud ska bli synlig ute på Sveriges skolor genom vardagshjältarna, NG-grupperna - och det är värt allt!

Ida Olsson
Copywriter 16/17

Comment

Från intresse till verklighet: snack med årets copywriter

Comment

Från intresse till verklighet: snack med årets copywriter

Efter några veckor med utbildning och introduktion till de olika rollerna har teamåret på Ny Generation äntligen kickat igång. Ida Olsson, en talangfull 20- åring från Örebro, är en av teamarna och hon kommer under det kommande året vara copywriter.

Att vara copywriter på Ny Generation innebär arbete med text på olika sätt, både att göra material till filmer samt att publicera texter på webben, bloggen och sociala medier, vilket är något Ida ser mycket positivt på. Speciellt ser hon fram emot att “genom text komma på idéer och helt enkelt uppmuntra grupperna där ute”.

“Min största hobby har alltid varit att teckna, rita och måla, men jag har också alltid gillat att skriva! Så att bara få fokusera på text som konstfrom under ett helt år är en helt ny utmaning för mig.”

Att det var just teama på Ny Generation Ida skulle göra var inte alltid självklart. Under gymnasiet var Ida med i en Ny Generation-grupp, men det var inte förrän ett mail trillade ner i hennes inkorg som tanken på att teama växte fram. Ida berättar att hon tittade runt på nygeneration.se efter lite olika roller som till exempel planner och grafisk designer, men att hon fastnade lite extra för copywriter då att skriva alltid varit ett intresse. Hennes största hobby har alltid varit att teckna, rita och måla, men skrivande har även det varit något hon alltid gillat, så “att bara få fokusera på text som konstform under ett helt år är en ny utmaning”, en utmaning som Ida med glädje antar!

“Jag har så länge jag kan minnas tyckt det är väldigt väldigt kul att skriva. I skolan så tyckte jag till och med att det var väldigt kul att skriva uppsatser och berättelser. ”

Redan som liten började Ida skriva små sagor och berättelser av olika slag, även uppsatsskrivning i skolan var något Ida tyckte var väldigt kul. Genom hela hennes liv har hon även haft dagböcker lite av och till där hon skrivit ner vad som hänt under dagen. Skrivandet har alltså alltid funnits där för Ida, även fast det bara varit som en hobby och inte som ett jobb som det nu kommer att vara.

“Jag är riktig taggad på att med mina ord kunna peppa NG-grupper runtom i Sverige!”

Det kommande teamåret är ett år som Ida ser väldigt mycket fram emot. Både genom att med hennes egna ord kunna peppa Ny Generation-grupper i Sverige men också genom att få utmanas och utvecklas i sitt eget skrivande. På frågan vad hon mest ser fram emot att få skriva är svaret att hon "ser fram emot att få skriva på alla möjliga sätt” men också att få inspirera människor till att ta Gud till skolan på olika sätt.

Malin Danielsson
Reporter


Läs mer om att teama som copywriter här!

Comment

Kreativ övning för copywriter!

Comment

Kreativ övning för copywriter!

Att bara göra och inte tänka så mycket är ett sätt att öva sin kreativa sida. Kreativitet behövs inom de flesta områden, skapande av text inkluderat.

På sidan oneword.com får man ett ord och sen har man 60 sekunder på sig att skriva om det. Man kan även läsa vad andra har skrivit och fascineras över hur olika man tar sig an samma uppgift. Ett kul sätt att träna sin kreativitet men även effektivitet i sitt skrivande!

Comment

3 länktips för grafiska designers

Comment

3 länktips för grafiska designers

Idéer tenderar att föda idéer och inspiration att föda inspiration. När man teamar som t ex grafisk designer kan det av den anledningen vara bra med ett stadigt inflöde av intryck som kan bli den där gnistan till en ny skapelse!

Här kommer därför 3 tips på inspirerande sajter som berör grafisk design på olika sätt:

1.

Grafikern Johan Leion gjorde under många år ett självporträtt varje dag.  Här har han samlat dem.

Grafikern Johan Leion gjorde under många år ett självporträtt varje dag. Här har han samlat dem.

2.

På sajten  doodlersanonymous.com  samlas massa doodlers och lägger upp sina alster.

På sajten doodlersanonymous.com samlas massa doodlers och lägger upp sina alster.

3.

Cap&Design är en tidskrift och sajt helt dedikerad till grafisk formgivning! Given strandläsning för en aspirerande designer :)

Cap&Design är en tidskrift och sajt helt dedikerad till grafisk formgivning! Given strandläsning för en aspirerande designer :)

Comment

Plannerns bästa vänner

Comment

Plannerns bästa vänner

Som planner på Ny Generation finns det vissa verktyg som används mer regelbundet än andra. Här kommer en snabb genomgång av 3 stycken som på olika sätt relaterar till planering och är mycket användbara för just plannern.

Asana - www.asana.com

Detta används som projektplaneringsverktyg och att göra­-lista. Det tillämpas i de flesta projekt som är igång. Plannern är ofta den som skapar så kallade tasks, alltså uppgifter som ska göras. Man kan tilldela tasks till den som ska göra uppgiften, sätta en deadline för när respektive task ska vara klar och det bästa av allt - man får bocka av tasken när den är genomförd och har man riktig tur kan en enhörning susa förbi på skärmen!


Skrivboken

Även om majoriteten av att göra-listorna finns internetbaserade via Asana har man alltid nytta av en skrivbok!
När det snabbt behöver antecknas en idé, lista eller påminnelse finns den där som en trogen vän. Under möten kan man skriva ner vad som sägs och vad som ska göras för att sen kanske föra in det i Asana.


Kalendern

Planering är beroende utav tid. Själva planeringen görs ju för att disponera tiden som finns. Därav är kalendern en ganska given byggsten i plannerns arbete. Den använder kalender på webb för att boka in möten med andra osv. men för att planera sin egen tid kan det alltid vara härligt med en personlig almanacka!

Comment

5 låtar att vara effektiv till

Comment

5 låtar att vara effektiv till

Efficiency is doing things right; effectiveness is doing the right things.

- Peter F. Drucker

Det finns ändå något visst med att bocka av saker på att göra-listan eller bara känna att man kommer framåt med en uppgift. Här är 5 låtar som förhoppningsvis kan bidra till effektivitet på olika sätt.

1. Perfekt när man sitter vi datorn. Om man så knappar in siffror, jobbar i redigeringsprogram eller skriver en lång text.

https://open.spotify.com/track/3jynPlIywjBpko6ZkR1mUI

Fastest man alive - Always Late - Blake Neely


2. Om man vill få något att både gå i rask takt och kännas episkt.

https://open.spotify.com/track/2gKXsC1I9ta3dfROrleXf6

Euphoria (Acoustic version) - Loreen


3. Ger en mäktig känsla samtidigt som den skapar driv.

https://open.spotify.com/track/4gy5mZED6resnQ34djqdxk

Phantom pt. II - Justice


4. Bringar fram lite av en fighting spirit.

https://open.spotify.com/track/71i8FzLUHpO3UqMBCvW6gn ?

Runaways - Eclipse


5. Bra temposättare.

https://open.spotify.com/track/6i0SVo9pcvYnEZg2vR3e07

Blitz - Digitalism

Comment

Comment

3 låtar att vara kreativ till

Att vara kreativ är oftast en process. Och ibland kan det gå lite trögt, så därför kommer här tre låtar som kan vara en hjälp på vägen.

1. En låt för en lugn och fokuserad start i spånarprocessen. Här har idéerna en chans att blomma.

https://open.spotify.com/track/6Xs9eaQXZaKfPkEyETxNl6

Night - Ludvico Einaudi


2. När idén kommit är det bara att låta den flöda. Inte stoppa the feeling helt enkelt och det hjälper den här låten till med.

https://open.spotify.com/track/6JV2JOEocMgcZxYSZelKcc

Can’t stop the feeling - Justin Timberlake


3. När det är dags för utförandet av idén, när man ska visualisera den eller praktisera den, då är denna härlig att ha i bakgrunden.

https://open.spotify.com/track/63sNzZMZr8uf3xVZkdwv6D

Keep the love - Amanda Fondell

Comment

Crew till helt vanliga superhjältar

Comment

Crew till helt vanliga superhjältar

Ny Generation-grupperna i vårt land är för mig det närmaste superhjältar vi kommer i dagens samhälle. Jag brukar därför beskriva teamare som deras “sidekicks”. De flesta hjältekaraktärer i serier eller filmer har ofta ett crew som står bakom, som hjälper till - ett team med människor som backar upp.

Där tar man som teamare plats. Man är rösten i örat som agerar GPS, den som gör research och samlar information eller den som ger råd när det inte går att tänka klart. Men framförallt är man den som får hjälten att orka resa sig igen när modet sviker.

Att ta sig an den rollen händer inte över en natt, det gjorde det i alla fall inte för mig. Men redan de första veckorna under mitt teamår fick jag uppleva hur det kan kännas att bidra med sin del till ungdomarna.

Det var en fredag tidig höst. Jag och min teamkompis var på ett ungdomsmöte i Köping. Efter att det lekts lekar och predikats var det häng i källaren och fika. Där fanns det tre härliga tjejer som gick på samma skola. Vi började prata med dem om att starta en NG-grupp och de var lite osäkra men man kunde ana en vilja. Framförallt en av tjejerna utstrålade att hon gärna ville men kände att det fanns många hinder som skulle göra det svårt. Vi fortsatte prata och jag sa till henne att jag tror på henne, att hon kommer klara det. Dels för att vi finns där för dem plus att Gud alltid är med.

Det magiska med denna kväll var när man såg något tändas i hennes ögon. Hur hela hon började lysa när hon tillsammans med de andra tog beslutet att starta gruppen. Men även insikten: tänk om jag gett upp bara för att hon gav upp. Det är inte vad som inspirerar till hjältedåd.

Det är ett exempel på hur det kan vara som “sidekick”. Man får också bevittna hur hjältarna gång på gång överträffar sig själva. Vara med i framtagningen av hjälpmedel för deras uppdrag i skolan. Man får jobba för att Guds superkrafter fortsätter strömma genom Sveriges helt vanliga superhjältar.

Julia Skarin
Ny Generation

Comment