Under vårterminen trycktes andra upplagan av det så kallade “NG-bladet”. Idén till projektet föddes under ett samtal om konkreta sätt för företagare att sponsra organisationen där det beslutades att trycka en tidning. Här berättar Maria, redaktör för tidningen, hur processen från idé till färdig produkt gick till.

”Jag skulle för första gången projektleda hela tidningen och för oss alla i projektgruppen var det första gången vi producerade en tidning vilket gjorde det extra spännande och lite nervöst. Som projektledare börjar projektet innan hela projektgruppen kopplas in. För att veta vad vi ska producera och ha koll på allt besvaras frågor som är viktiga att ha med sig in i projektet - bland annat vad syftet med produkten är, hur många sidor och hur stor upplaga, varför vi gör den och vilken målgrupp vi riktar oss till. Det är bra att ha det specat så att alla i gruppen är på det klara med vart vi som grupp vill ta oss. I den här fasen researchar jag också fram vilket typ av innehåll som behöver vara med, tar upp kontakten med tryckeriet och planerar för första mötet med hela gänget.

Första spånarmötet med projektgruppen!

Första spånarmötet med projektgruppen!

Vi drar sedan igång projektet med ett härligt spånarmöte då vi brainstormar idéer på härligt innehåll. Vilka grupper vill vi lyfta upp just nu? Vad händer inom organisationen just nu som är bra att belysa? Hur kan vi förmedla visionen och det vi brinner för på ett så bra sätt som möjligt? Då vi strävar efter att tidningen ska vara lätt att ta till sig även om man aldrig hört om NG, gäller det här att hitta kreativa vinklar i text och design för att göra budskapet om grupperna lättillgängligt för många. Många härliga takes på innehåll kom upp under mötet men då tidningen tyvärr inte kan vara hur lång som helst behöver vi plocka ut guldet och fördela det på ungefär tio sidor.

Detta projekt berör flera olika områden och roller, därför behövs en projektgrupp med flera olika kompetenser. I gruppen fanns därför personer med rollerna redaktör, reporter, grafisk designer och fundraiser. För mig blev det så tydligt under den här processen hur vi får använda våra olika gåvor, tillsammans, för något större.

Text: Efter att vi spikat vilket innehåll som ska vara på varje sida börjar arbetet i att ta fram det hela - först i form av text. Alla som ska skriva någon del av tidningen börjar researcha och formulera meningarna som sedan ska bli själva tidningen. Reportern dyker in i vittnesbördsarkivet för att leta storys. Jag som redaktör intervjuar NG-grupper till reportage. En visionär krönika skrivs av Emma som är daglig ledare för organisationen.

Designavstämning om tidningens utseende!

Designavstämning om tidningens utseende!

Design: När de flesta av texterna är klara blir det dags för den grafiska designen att sätta sin prägel på tidningen. Här sätts färg och form på varje sida, och allt görs för att lyfta fram texterna och kommunicera texternas budskap i form av design.

Annonser: Eftersom den här tidningen inte bara innehöll NG:s egna sidor utan också annonser, behöver det ringas annonsörer som vill vara med och stötta. Den bollen springer fundraisern med och ringer för glatta livet till alla som kan tänkas vilja vara med. Denna processen börjar långt innan innehåll och texter är satta så att alla annonsörer ska ha god tid på sig att besluta om de vill vara med och vilken annons de vill ha med. I takt med att annonserna rullar in börjar sidorna i NG-bladet att fyllas.

“Det jag tar med mig från det här projektet är att teamwork is dreamwork.”

Det färdiga resultatet!

Det färdiga resultatet!

När tidningen är färdigproducerad skickas den till tryckeriet och vi i projektgruppen väntar spänt på resultatet. Även om vi studerat sidorna noggrant under hela processen är det först när man har den i sin hand som man fullt ut kan se det slutgilltiga resultatet. För oss alla var det som sagt första gången vi producerade en tidning vilket gjorde att det blev en otroligt härligt boost när vi fick den från tryckeriet - det blev som ett bevis på att tillsammans kan man åstadkomma mycket. Och det tar jag med mig från det här projektet - att teamwork is dreamwork.”

Maria Gustafsson
Redaktör
Ny Generation

Skulle du också vilja vara en del av en tidningsproduktion?
Teama som planner, copywriter, reporter, grafisk designer eller fundraiser.
Läs mer om rollerna via länkarna 👆🏾 Där hittar du även ansökan. Sista ansökningsdag till teamåret 19/20 är 25 april!

Comment