MariaE.jpg

Vissa saker har en tendens att etsa sig fast i ens minne. På gott och ont. Jag minns väldigt tydligt hur min cykel såg ut när jag var 11 år och det är ett härligt minne (den var en skogsgrön monark med 3 växlar). Jag minns också ett inslag från barnprogrammet Lilla aktuellt som handlade om mobbing. Jag satt där, typ 10 år gammal, och tittade på när ett gäng killar tryckte ner en pojkes huvud i en toalett. Jag kan inte få bort de bilderna ur mitt minne och får rysningar än idag när jag tänker på det. I detta fallet var det säkert så att när scenen var slut så kramade skådespelarna varandra och alla var vänner, men i verkligheten är det inte på det viset och det är det som gör ont i mig.

En annan grej som etsats sig fast i mitt minne är söndagsskolans gestaltningar av Jesus och hur han bemötte människor. Jag minns hur det talades som Sackeios som Jesus inkluderar fast ingen annan gör det, hur det talades om kvinnan vid brunnen som var utsatt men som Jesus bemöter med kärlek och jag minns hur Jesus inkluderar barnen. När söndagsskoleteatern var slut så var slutpoängen 9 av 10 gånger ”likna Jesus”. Jag hade flera armband med texten ”what would Jesus do”, som jag fick i just söndagsskolan. Dessa minnen får mig att känna mig glad och stolt över att följa en person som inkluderar och älskar alla.

 Tillsammans med en teamare och NG-grupp i Huskvarna.

Tillsammans med en teamare och NG-grupp i Huskvarna.

En tredje grej som jag minns är första gången jag träffade en kristen skolgrupp i Sandviken. Då teamade jag i dåvarande Centralteamet och denna skolgrupp var en av de första jag mötte. Gruppen bestod av en person och bara det var mindblowing för mig. Jag kommer från Smålands bibelbälte och vi var ca 30 personer i min skolgrupp. Jag tyckte hon var ascool som hade grupp själv och hon berättade att hon också blivit utsatt för mobbning för sin kristna tro. Trots det gjorde hon utåtriktade grejer på sin skola. Hon satte upp komplimanger på toaletterna i skolan och det var hennes sätt att likna Jesus.

Dessa minnen har varit min strategi för att brinna för kristna skolgrupper!

Dessa minnen har varit min strategi för att brinna för kristna skolgrupper! Jag var med i Ny Generation-gruppen på min skola för att dessa minnen hör ihop. För mig går det en rak linje mellan Sackeios då och någon som är utsatt på en svensk skola idag. Jag får fortfarande rysningar av tanken på mobbing men tanken vänds ofta i ett hopp, ett hopp om att kristna ungdomar ska välja kärlek. Gud är kärlek och att inkludera ensamma och motverka mobbing på olika sätt är för mig att likna Jesus. Varje gång en lapp på ett skåp sätts upp så visas Guds stora och rika kärlek, på en mörk plats. Vilken otrolig förmån det är som rörelse att få stötta det, wow! Jag önskar att inslag om mobbing inte ska behöva göras och att medicin mot det ska vara  att vi fortsätter berätta om hur Jesus bemötte människor och försöka likna det.

Låt oss kämpa den goda kampen. Kampen där Jesu kärlek redan vunnit! NG-grupperna ftw!

Maria Edlundh
Ny Generation

Comment