Snart firar vi kärlekens dag. Jesu kärlek är äkta, täckande, radikal och djup. Det är en kärlek som bär för evigt. Det är något som påverkar mer än bara oss själva - den påverkar vår omvärld, våra klasskompisar. Därför är alla hjärtans dag en ultimat dag att ge den kärleken vidare.

Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud utan att han har älskat oss.
— 1 Joh 4:10

Den eviga kärleken är något som börjar hos Gud. Så har det alltid varit. Ibland känner man det påtagligt, ibland känner man ingenting alls. Men Guds kärlek är mer än bara en känsla, det är en sanning att alltid luta sig mot. Något vi kan låta prägla vår vardag och våra attityder. Vi har tagit emot något som världen är i stort behov av. För Gud menar att denna kärleken också gäller för dem som inte känner honom än. Hur delar vi det med andra? Hur gör vi för att älska vår nästa?

Han svarade: ”Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv.
— Luk 10:27

Jesus talar ofta om att älska sin nästa, med andra ord är det viktigt. Men varför? Det är ett sätt att låta sitt liv få berätta om att det finns en älskande Gud. Att älska sin nästa är inte alltid lätt men det finns ett högt värde i att bemöta någon med kärlek. Det kan betyda att ge av sin tid för att lyssna på en klasskompis och visa att man brys sig om den. Eller ge av sin prestige och hänga en stund med den där som inte är populärast i skolan. Eller ge av sin kärlek och göra gott mot någon som kanske inte kommer kunna betala tillbaka. Gud har gett oss det ultimata beviset på kärlek. Han gick hela vägen och gav sitt liv för oss - för att vi skulle få leva.

Den största kärleksgåvan av dem alla gavs till oss, från vår Fader i himlen. Återigen börjar initiativet hos honom. Han har redan bevisat sin kärlek till oss, därför kan vi frimodigt ta initiativ för att dela med oss av den största kärleken.

Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.
— Joh 3:16

Maria Gustafsson
Redaktör
Ny Generation

Comment