_MG_9410.jpg

När jag var runt 14 år var jag stensäker på att jag skulle bli sportjournalist. Jag älskade att skriva och spenderade stora delar av mina dagar med att kolla på eller läsa om sport av olika slag. Två år efter studenten började jag också läsa till journalist och jobbade med det under en tid efteråt.

På ett sätt var det ju att leva min dröm, men jag kände att något saknades. Det kändes inte så meningsfullt att skriva texter bara om sport, så jag sökte in till Ny Generation som copywriter. Det ångrar jag inte en sekund! Här får den text jag skriver inspirera kristna på Sveriges skolor att sprida Jesus i sina korridorer och till sina klasskamrater! Hur bra är inte det?

Jag får också utvecklas varje dag i ett nytt sätt att tänka när jag skriver text, eller copy som det heter i de här sammanhangen. En tidningsartikel skiljer sig väldigt mycket i upplägg och tilltal från ett Instagram- eller blogginlägg och det är något jag fortfarande jobbar mycket med att slipa bort. Den kreativa processen av skrivandet har nästan inga gränser på Ny Generation, medan det på en tidning väldigt ofta är uppbyggt av mallar och en tydlig ram att förhålla sig till. 

Ett tydligt exempel var i vintras när vi hade projektet "Värmande satsningar", och jag skulle skriva Instagraminläggen för att uppmuntra skolgrupperna att göra de olika satsningarna. Särskilt var det en finsk satsning där de stickade vantar och delade ut på sin skola som jag hade svårt att veta hur jag skulle peppa andra att ta efter, så då fick jag verkligen tänka utanför boxen. På något sätt ville jag belysa att det skulle vara en satsning som sticker ut och skulle bli omtalad, och det landade till slut i den inledande formuleringen "Do you vant to stick out?" som jag får erkänna att jag blev väldigt nöjd med ;)

Fortfarande kallar jag mig ofta för journalist, och det är en yrkesbana som jag inte har släppt helt, men teamåret på NG har fått mig att inse värdet i andra typer av texter och vem vet - kanske jobbar jag som kommunikatör i framtiden istället för journalist? 

Brinner du också för skrivande och vill göra något meningsfullt av din talang? Sök till teamåret 18/19 som copywriter senast 25 april!

Comment