_MG_0515.jpg

En planner behöver vara strukturerad, kreativ och kommer att få utvecklas som ledare. Det menar 20-åriga Lovisa Bäckström från Västervik, som är en av årets teamare.

När Lovisa ska beskriva vad en planner gör under teamåret på NG tycker hon att det först är svårt att definiera, men att det också är styrkan i rollen.
– Det blir väldigt blandat. Jag upplever plannerrollen som väldigt rolig och utvecklande, man får göra väldigt mycket grejer och pröva på nya saker, säger hon.

Något konkret som årets planners gör är att ta fram resursutskick, det vill säga något som ska skickas ut till skolgrupperna för att uppmuntra dem att göra satsningar och fortsätta sprida Jesus på sin skola. För det senaste resursutskicket var Lovisa projektledare.
– Först samlas vi med projektgruppen och spånar mycket, tänker och drömmer vad man skulle tycka var kul att göra, hur man vill peppa ungdomarna och hur resursutskicket ska vara uppbyggt. Ofta brukar vi ha en kreativ övning, som när vi den senaste gången sa att man skulle få några saker och göra en satsning med dem. Typ “Ni har kaffe, choklad, kramtejp och bananer, vad gör ni med det här”? Så får vi spåna och låta fantasin flöda.

"Jag upplever plannerrollen som väldigt rolig och utvecklande, man får göra väldigt mycket grejer och pröva på nya saker"

 Ett resursutskick kan till exempel innehålla en pappersloppa med satsningsförslag, semmelrecept och en lista med komplimanger som skolgrupperna kan inspireras av.

Ett resursutskick kan till exempel innehålla en pappersloppa med satsningsförslag, semmelrecept och en lista med komplimanger som skolgrupperna kan inspireras av.

När dessa idéer sedan ska förverkligas till resurser är det kontorets planners som har det huvudsakliga ansvaret. Beroende på vad det är för sorts utskick kan de andra teamarna, exempelvis grafiska designern, komma att aktiveras i processen.
– I det här projektet hade vi en pappersloppa som skulle göras och då fick jag och Moa (en annan av plannerteamarna) jobba väldigt mycket med att testa hur den skulle kunna se ut, skriva ut och vika ihop den.

Förutom att skicka resurser till dem har en planner även mycket telefonkontakt med skolgrupperna. Då får de bland annat peppa ungdomarna att fortsätta vara ljus på sina skolor, spåna satsningar eller hjälpa grupperna på olika sätt. Planners har även ansvar för NG-shopen, där den som vill kan beställa exempelvis biblar eller t-shirts till sin skolgrupp. De får då både ta hand om beställningarna som kommer in och jobba med vilka nya typer av produkter som skulle passa bra in i shopen.
– Vi får utveckla produkter och ha en del med i det, så att tänka på sådana aspekter är väldigt kul och lärorikt.

"Vi spånar, tänker och drömmer vad man skulle tycka var kul att göra och hur man vill peppa ungdomarna"

När hon tittar tillbaka på tiden hon varit teamare hittills konstaterar hon att det motsvarat förväntningarna hon hade när hon sökte rollen.
– Spontant tilltalades jag av meningen “om du älskar att skriva listor och bocka av”. Det är verkligen något jag tycker om att göra, man känner inte att man genomfört något om man inte kryssat av det på en lista. Sedan har jag fått lära mig väldigt mycket om hur det är att vara en ledare. Jag tror att jag alltid haft det ganska naturligt i mig att ta en ledarroll, i skolan och så, men jag har verkligen utvecklats där.  Jag har fått se hur en organisation fungerar och hur man jobbar mer professionellt.

Läs mer om plannerrollen här och ansök senast 25 april! :)

Comment