Målinriktad, social, tålmodig och kreativ är några av orden som Andreas Häger, årets fundraiser, skulle beskriva sin roll med. Han får använda sitt utvecklade tänk och säljarsinne för Guds rike och det är något som han värdesätter högt.

_MG_8828.jpg

Andreas är 21 år och kommer från Uppsala och teamar sitt andra år på Ny Generation. När man teamar som fundraiser så är ens primära fokus att nå målgruppen som själva inte går i skolan men har möjlighet och vilja att ge till den yngre generationen.
- Som fundraiser har jag lärt mig att stå framför en äldre publik och peka på skolungdomarna och berätta vad som händer på skolorna i vårt land. Alltså att presentera Ny Generation för den äldre generationen, säger Andreas och fortsätter:
- Om man teamar t ex. som coach så är man som en hejarklack till NG-grupperna och hejar på dem, och ens uppgift som fundraiser är att få in fler i den hejarklacken som kan bidra med resurser så att det är så många som möjligt som hejar på och backar upp skolgrupperna.

Att använda sina gåvor genom sitt arbete för Ny Generation-grupperna är något Andreas värdesätter högt och ger exemplet:
- På samma sätt som en grafisk designer använder sin skapande gåva för Gud eller en planner använder sin strategiska gåva för Gud så använder du som fundraiser ditt utvecklade tänk och ditt säljarsinne för Gud.

“Du kommer vara med och skapa historia.”

På frågan hur det varit att ta sig an den här rollen svarar han:
- Rollen har utvecklat mig jättemycket! Den har vidgat min syn på Guds rike. Om man söker till fundraiser, vilket jag tycker att du ska göra, så är det bra att ha det här utvecklartänket. Du kommer vara med och skapa historia, du kommer vara med och bygga en viktig del av Ny Generation.

Andreas jämför fundraiserrollen med när han som rollen talare fått resa runt till Ny Generation-grupper och säga att ett initiativ för Gud är allt Han behöver. På samma sätt är det med fundraisandet - ett samtal för Gud, ett mejl för Gud osv. Det är allt som behövs för att Gud ska kunna förstora det.
- Den primära drivkraften för mig är att vilja se Jesus på Sveriges skolor och veta att om jag gör det här så kommer vi närmare det målet. De medel jag drar in är Guds medel, de är för Gud att välsigna.

Vårnumret av NG-tidningen.

Vårnumret av NG-tidningen.

Något Andreas arbetat mycket med är Ny Generations tidning som det har släppts två nummer av under året, en i höstas och en nu till våren. Hans uppgift i det projektet har varit att få in annonsörer till tidningarna och han har spenderat många timmar i telefonen med företag och organisationer.
- Om jag får ge ett bibelord till en fundraiser så skulle det vara Gal 6:9, ”Låt oss inte tröttna på att göra det som är gott, för vi ska i sinom tid få skörda, bara vi inte ger upp”.

Andreas teamar sitt andra år och berättar att hans förväntningar på teamåren överträffade allt han hade tänkt innan.
- Den största överraskningen med att teama är hur mycket man har vuxit av det. Man tänker inte ens på hur mycket man har vuxit. Man trodde man visste vem man var innan NG men man hade helt fel, avslutar Andreas med ett skratt.




Taggas du som Andreas av siffermål? Då kan fundraiser vara rollen för dig. Att vara målinriktad tillsammans med att vara social, ha bra tålamod och vara kreativ är bara några ord som kan beskriva rollen. Att kunna ha ett tydligt mål, att lära sig att inte vara rädd att ta samtal, att våga arbeta for the long run och hitta nya kreativa sätt att hitta medel och samarbeten.

Läs mer om rollen fundraiser här! Sista ansökningsdag är 25 april.

Moa Andersson
Reporter 18/19
Ny Generation

Comment