Viewing entries in
In House

Sju dagar kvar!

Comment

Sju dagar kvar!

Om bara sju dagar kommer en ny epok inledas - nämligen teamåret 18/19! 

Om en vecka kommer du sitta tillsammans med teamkompisarna och lära känna varandra, få ta in en massa information och härlig pepp för att kunna göra just nästa teamår så bra som möjligt. 

 Det här är några av oss, järngänget som kommer vara med under året på Ny Generation!

Det här är några av oss, järngänget som kommer vara med under året på Ny Generation!

Comment

Teamarnas hjärtefråga - NG-grupperna

Comment

Teamarnas hjärtefråga - NG-grupperna

Som teamare kommer du vara en stöttning och kontakt direkt med ungdomarna, du kommer peppa med telefonsamtal och resursutskick eller med personliga möten på gruppträffar och event. Du blir den som ska vårda NG-grupperna, få dem att växa och våga ta fler steg för Jesus på sin skola. I förlängningen blir du en länk i att Guds rike sprids över hela Sverige. Här kan du läsa några exempel på fantastiska initiativ skolgrupper tagit:

scrapbook-kattegatt.jpg
Kattegattvt18_-482411876.jpg

En NG-satsning kan verkligen se ut på vilket sätt som helst. Några som omvandlade sina intressen till en kärleksflödande satsning var gruppen på Kattegattsgymnasiet i Halmstad som gjorde kort till alla lärare på skolan för att visa att de tycker att de gör ett bra jobb. Totalt blev det 180 tackkort som förmedlade Jesu kärlek direkt ner i lärarnas fack innan påsklovet i våras! 

benjamintreälvsskolan.jpeg
torvallaskolanbiblar.jpeg

En annan satsning som riktade sig till en specifik målgrupp gjorde Benjamin i skolgruppen på Torvallaskolan i Östersund. Han köpte biblar till hela sin klass och delade ut dem till sina klasskompisar, vilket de uppskattade supermycket. De hade också läst en del om kristendomen på religionslektionerna så satsningen var väldigt passande.

nolaskolanskåp.jpg
nolaskolan.jpeg

Komplimanglappar på skåp är en av de mest beprövade satsningsidéerna som NG-grupperna sprider kärlek med på sina skolor. Detta gjorde gruppen på Nolaskolan i Örnsköldsvik under vårterminen med totalt nästan 1300 lappar uppsatta till sina skolkompisar. Gruppledaren Johanna hälsar att de fick väldigt mycket positiva reaktioner och att många frågade vad andra hade fått skrivet på sina lappar! 

Detta är bara några av de över 200 NG-grupper som finns på skolor runtom i landet. Grupper som ä teamarnas stora passion under ett teamår, de man brinner för och vill hjälpa att fortsätta sprida Jesus på sina skolor.

Comment

5 instakonton som får inspirationen att flöda!

Comment

5 instakonton som får inspirationen att flöda!

nikita-kachanovsky-571468-unsplash.jpg

När du teamar som visuell kommunikatör på Ny Generation och varje dag fokuserar på design, formgivning och kreativt uttryck, är det viktigt att hitta dina egna inspirationskällor! I och för sig är det så att din kreativitet helt klart är något du kan träna upp, så att du inte är beroende av inspiration för att skapa. Ändå gör det livet lite lättare och arbetet lite roligare när inspirationen slår till...!

Inspiration är otroligt individuellt och kan hittas i allt från en promenad, en bönestund, ett gott lunchsamtal, ett bibelord, en god bok, en tidskrift, en fin vy genom en bilruta eller en random bild på Instagram! Var uppmärksam på dina egna mönster - när känner du dig inspirerad? Vad hände runt dig då? Går det att återskapa situationen som inspirerade dig? Sådan information och självinsikt kan vara avgörande en dag då kreativiteten tryter och det känns som att din hjärna torkat ihop till ett litet russin.

En potentiell inspirationskälla är verk av andra visuella kommunikatörer! I detta inlägg fokuserar vi på dig som kommer tillbringa ditt teamår med fokus på NGs design- och filmproduktion.

Här kommer 5 tips på inspirerande Instagram-konton att börja följa!

@heystudio

Hey Studio är en av de bästa mediabyråerna i Spanien. På företagets insta visar de exempel på produktioner de gjort samt bitar från livet på deras kontor!

@stefansagmeister

Stefan Sagmeister är en grafisk designer som blivit utsed till den mest inflytelserika designern de senaste 20 åren, av tidskriften Computer Arts. Detta är hans insta där han tipsar om snygg design han sett på olika ställen och annat som inspirerat honom!

@rileycran

Riley Cran är en amerikansk designer som specialiserat sig på formgivning av olika typer av paketeringsmaterial. Ett riktigt drömkonto för dig som imponeras av att saken du köpt också levererades i ett snyggt paket. Cran är också en grym illustratör!

@erikmarinovich

Här har vi ett instakonto helt fokuserat på "lettering"! Denna insta tillhör nämligen Erik Marinovich - en typograf baserad i San Francisco. Ett drömkonto för den som inspireras av när det skrivna ordet är själva grafiken.

@forsmanbodenfors

Forsman Bodenfors är Sveriges bästa mediabyrå och en av de högst rankade mediabyråerna i hela världen. På sitt instakonto får man en inblick i designarbetet men också glimtar av olika produktioner. 

Happy scrolling!

Comment

Tre sätt att få ihop till teamåret på

Comment

Tre sätt att få ihop till teamåret på

_MG_0017.jpg

Att få ihop tillräckligt med pengar till teamåret kan kännas som en stor utmaning, men oftast finns det fler möjligheter än hinder på vägen till att fixa teamarkassan. NG listar tre bra sätt att finansiera teamåret:

1. Kolla med din församling

Många tidigare teamare har fått hjälp av sin hemförsamling för att få ihop pengar till teamåret. Det brukar vara väldigt uppskattat att du som församlingsmedlem vill göra ett volontärt år för Gud, och många församlingar är villiga att uppmuntra ett sådant initiativ genom att ge in i det ekonomiskt.

2. Hör med släkt och vänner

Teamåret är verkligen ett år för dig att utvecklas och växa i din tro, och det är värt att backa upp. Så våga fråga nära och kära om hjälp. Kanske har du en farmor som glatt vill ge dig ett litet bidrag, eller att mamma och pappa vill släppa ut dig i vuxenlivet med lite ekonomisk stöttning.

3. Jobba

En tredje väg att gå är att följa devisen "Man är sin egen lyckas smed", helt enkelt sommarjobba för att få ihop tillräckligt till teamåret. Oavsett om du jobbat hela sommaren eller bara några veckor brukar det täcka teamavgiften ganska långt.

Comment

Tre saker du kommer lära dig som teamare

Comment

Tre saker du kommer lära dig som teamare

Ett teamår på Ny Generation är ett år som tar dig från en punkt till en annan - på många olika plan. Här är tre saker du som teamare kommer lära dig under ditt teamår på NG:

designer2.jpg

1. Lära dig inom ett specifikt område

Beroende på vilken roll du har valt kommer du att få spetskunskaper inom ett område och snabbt bli en viktig spelare i lagbygget Ny Generation. Du får vägledning av kunniga personer som har gått före och har stor erfarenhet av event och att göra verklighet av kreativa idéer. Oavsett om det handlar hur du bäst möter en skolgrupp som kämpar med motivationen eller hur man lockar folk till en monter så kommer du att lära dig väldigt mycket nytt.

IMG_1513.jpg

2. Lära dig om dig själv

Ett teamår innebär väldigt mycket personlig utveckling. Du kommer flytta ihop med en massa personer som från början är främlingar för dig, men med tiden kommer ni att växa tillsammans och snart kommer du kalla dem för "din andra familj".  Du kommer att se hur du funkar i nya sammanhang och hur du connectar bäst med andra människor, och ta med dig en massa nya erfarenheter och lärdomar om dig själv som du inte visste om tidigare. 

_MG_1282 - 1.jpg

3. Lära dig mer om Gud

Eftersom du kommer att arbeta med ungdomar som verkligen gör skillnad och sprider Guds rike på sina skolor kommer du få en väldigt konkret bild av vad Gud gör i Sverige. Du kommer också arbeta på en Jesus-centrerad organisation där bön alltid är nära till hands och du får möjligheten att dela ett helt år med en massa andra kristna så att ni kan växa tillsammans i er tro.
 

Comment

En journalists bekännelser

Comment

En journalists bekännelser

_MG_9410.jpg

När jag var runt 14 år var jag stensäker på att jag skulle bli sportjournalist. Jag älskade att skriva och spenderade stora delar av mina dagar med att kolla på eller läsa om sport av olika slag. Två år efter studenten började jag också läsa till journalist och jobbade med det under en tid efteråt.

På ett sätt var det ju att leva min dröm, men jag kände att något saknades. Det kändes inte så meningsfullt att skriva texter bara om sport, så jag sökte in till Ny Generation som copywriter. Det ångrar jag inte en sekund! Här får den text jag skriver inspirera kristna på Sveriges skolor att sprida Jesus i sina korridorer och till sina klasskamrater! Hur bra är inte det?

Jag får också utvecklas varje dag i ett nytt sätt att tänka när jag skriver text, eller copy som det heter i de här sammanhangen. En tidningsartikel skiljer sig väldigt mycket i upplägg och tilltal från ett Instagram- eller blogginlägg och det är något jag fortfarande jobbar mycket med att slipa bort. Den kreativa processen av skrivandet har nästan inga gränser på Ny Generation, medan det på en tidning väldigt ofta är uppbyggt av mallar och en tydlig ram att förhålla sig till. 

Ett tydligt exempel var i vintras när vi hade projektet "Värmande satsningar", och jag skulle skriva Instagraminläggen för att uppmuntra skolgrupperna att göra de olika satsningarna. Särskilt var det en finsk satsning där de stickade vantar och delade ut på sin skola som jag hade svårt att veta hur jag skulle peppa andra att ta efter, så då fick jag verkligen tänka utanför boxen. På något sätt ville jag belysa att det skulle vara en satsning som sticker ut och skulle bli omtalad, och det landade till slut i den inledande formuleringen "Do you vant to stick out?" som jag får erkänna att jag blev väldigt nöjd med ;)

Fortfarande kallar jag mig ofta för journalist, och det är en yrkesbana som jag inte har släppt helt, men teamåret på NG har fått mig att inse värdet i andra typer av texter och vem vet - kanske jobbar jag som kommunikatör i framtiden istället för journalist? 

Brinner du också för skrivande och vill göra något meningsfullt av din talang? Sök till teamåret 18/19 som copywriter senast 25 april!

Comment

Teama är att jobba mot ett gemensamt mål

Comment

Teama är att jobba mot ett gemensamt mål

Vad tänker du när du hör ordet "lagspelare"? Kanske på alla gånger du gjort grupparbeten i skolan tillsammans med klasskamrater, eller kanske på ett fotbollslag? Att vara i ett team handlar om att samarbeta, och det är något du får göra mycket på Ny Generation. Precis som i ett fotbollslag har alla olika roller att fylla, och det bästa resultatet uppnås när alla jobbar tillsammans mot ett gemensamt mål. Det målet är tydligt - att hjälpa skolgrupperna att ta Jesus till sin skola.

Det finns två team med lite olika inriktningar, men samma syfte. Där får man tillsammans och individuellt slipas och utvecklas - de kreativa idésprutorna In House, och Turné som möter människor i hela landet både på gruppträffar och event.

Här hittar du all info om de olika rollerna som utgör del av teamen:

Nästa år kan just du vara en del av det härliga teamet på NG! Sista ansökningsdag till teamåret 18/19 är 25 april :)

Comment

“Wow, Gud kan använda sig av design!” - intervju med grafiska designern Amanda

Comment

“Wow, Gud kan använda sig av design!” - intervju med grafiska designern Amanda

designer2.jpg

När hon hade skolgrupp på gymnasiet blev hon inspirerad av NG:s grafiska material. Nu är Amanda Frankner, 20 år från Skillingaryd, själv den som sätter tonen för Ny Generations utseende.

– Det gjorde det lättare för mig att vara en kristen på min skola. Jag kände “wow, Gud kan använda sig av design!”

Som grafisk designer formger hon allt från affischer till produkter i shopen och Instagrambilder. Det är en roll som lägger stort fokus på kreativitet och Amanda tycker det är väldigt härligt att få använda sig av sina idéer till att sprida Guds rike genom skolgrupperna.
– Det har blivit tydligt för mig att det inte handlar om vad jag gör utan att det är ett samarbete med Gud. Personligen utvecklas jag väldigt mycket av att se vad Gud gör genom mig och nu har jag hört från grupper som har fått samma upplevelse av designen som jag själv hade - och det är precis vad jag ville när jag kom hit.

"Det har blivit tydligt för mig att det inte handlar om vad jag gör utan att det är ett samarbete med Gud"

Amanda gör sitt andra teamår på NG och säger att det är tydligt för henne att hon utvecklats otroligt mycket även under andra året.
– Jag hade grundläggande kunskaper när jag kom hit, men bara jämfört med förra året har jag lärt mig jättemycket nya funktioner i programmen. Jag kan kolla tillbaka på saker jag gjorde förra året och nu skäms jag nästan över dem, haha. Men nu har jag verkligen steppat upp.

2ny.jpg
dekoreraskolan.png

Några exempel på de Instagram-bilder som Amanda har producerat under teamåret.

"Man behöver inte tänka på och se sig själv som en grafisk designer, jag gjorde inte det själv. Man passar bara man har ett intresse av att skapa"

Därför tycker hon också att Ny Generation är en perfekt plantskola för att växa och utvecklas inom grafisk design, oavsett hur mycket eller lite erfarenhet man har sedan tidigare.
– Man behöver inte tänka och se sig själv som en grafisk designer, jag gjorde inte det själv. Man kanske har sådan respekt för titeln och tänker på de som håller på med det på en professionell nivå. Men jag skulle säga att man passar som grafisk designer på Ny Generation bara man har ett intresse av att skapa och lära sig mer om det.

Vill du likt Amanda använda din kreativitet till att ära Gud? Ansökan till teamåret 18/19 är öppen fram till 25 april.

Comment

Med kameran som bästa vän - intervju med filmskaparen Emmy

Comment

Med kameran som bästa vän - intervju med filmskaparen Emmy

_MG_0433.jpg

Med kameran nära till hands rör hon sig både bland skolgrupper och sätter upp kulisser på NG-kontoret. 22-åriga Emmy Flensted-Waleij från Stockholm är årets filmskapare.

– Det lät som den totala drömmen att göra något kreativt och estetiskt som samtidigt är väldigt praktiskt för något som man tycker är viktigt. Alla de ingredienserna är vad jag söker i vilket jobb som helst egentligen, säger hon om varför hon valde att teama på Ny Generation.

De flesta bilder och filmer som synts i NG:s sociala medier sedan i höstas har Emmy satt sin prägel på. Att teama som filmskapare behöver dock inte bara innebära att jobba med film.
– Jag har hand om allt från för- till efterproduktion av både filmer och bilder, som blir en del av den grafiska profilen för Ny Generation. Rollerna blir ju lite annorlunda beroende på vem som har den och den har nog blivit lite mer än bara film för mig eftersom jag även har fotat mycket tidigare.

"Det lät som den totala drömmen att göra något kreativt och estetiskt som samtidigt är väldigt praktiskt för något som man tycker är viktigt"

När hon tittar tillbaka på allt det hon och de andra teamarna har producerat är det framförallt ett koncept som sticker ut och som hon är mest nöjd med.
– “Värmande satsningar” som vi gjorde innan jul! Vi hade så mycket idéer på vad vi ville göra och det var mycket att fundera över som till exempel när vi gjorde tutorials - hur skulle jag använda ljuset för att det skulle funka? Eller när vi gjorde trailern, vad skulle det vara för känsla och hur skulle jag ta bilderna för att få fram det? Vi hade inte jättelång tid på oss men det kändes som att det verkligen flöt på.

Värmande satsningar-trailern och tutorial för en clementinsatsning - två av de filmer som Emmy har gjort under teamåret.

Som filmskapare jobbar hon mycket i projekt, likt “Värmande satsningar”, där det ena oftast inte är det andra likt. Ena gången kan det röra sig om en serie korta filmsnuttar på ett specifikt tema, och nästa gång en längre videointervju med eller fotande av en skolgrupp. Det sistnämnda tycker Emmy varit en av höjdpunkterna med sitt arbete under teamåret.
– Jag trodde inte i början att jag skulle uppskatta det så mycket, men att jag kommit ut och träffat skolgrupperna och fått höra deras historia har varit så givande. Det är ju dem man jobbar för resten av tiden egentligen och att verkligen möta skolgrupperna är så givande för mitt arbete och ger mig en klarare bild av hur framtida projekt skulle kunna göras. Annars blir man rätt så instängd vid sin dator och det är mycket jobb som bara är statiskt på kontoret så det har varit jättebefriande.

"Jag skapar saker som fler än jag själv står bakom, där inte jag är avsändaren utan det är en rörelse. Jag har lärt mig att väva in det visionära i mitt arbete" 

Hon tycker också att hon utvecklats mycket i sitt sätt att göra film efter ett drygt halvår på NG. Inte bara de tekniska bitarna, utan mer hur man kan få fram ett budskap som tränger genom skärmen hos tittaren.
– Det finns ju mycket tekniker som man kan lära sig på Youtube och så vidare och det hade jag kunnat göra ändå, men nu får jag ett syfte och mål genom en organisation som har en vision sedan långt tillbaka. Jag skapar saker som fler än jag själv står bakom, där inte jag är avsändaren utan det är en rörelse. Hela den grejen, hur man väver in det visionära i sitt arbete, har jag lärt mig.

Har du också en stor passion för film som du vill få utlopp för? Ansök senast 25 april till att teama som filmskapare på Ny Generation.

Comment

Planner vs Turnéplanner

Comment

Planner vs Turnéplanner

För att Ny Generations verksamhet ska kunna genomföras krävs det flera planerande hjärnor bakom, människor som med sin kreativitet och strukturkänsla brinner för att komma med nya idéer och sätta upp planer för hur de skulle kunna genomföras. Dessa teamare kallas planners, och utgör en stor del av kärnan i NG:s arbete i In House-teamet.

Nytt för i år är att det finns en planerande roll även i Turnéteamet - Turnéplanner - och vid en första anblick kan det verka svårt att skilja dem åt. Därför vill NG-bloggen här bena ut några av skillnaderna!

Vi kan börja med det som rollerna har gemensamt. Som du hör på namnet är det mycket planerande och organiserande som ingår i arbetet. Du är antagligen en person som gillar att göra listor och strukturera upp vad det än kan vara. Vad dessa listor och scheman kommer innehålla skiljer sig dock en hel del...

_MG_9445.jpg

Planner

Som planner är din uppgift att hjälpa NG-grupperna att genomföra det de vill göra. Detta kan bland annat ske genom telefonsamtal, sms eller spånarmöten online, och ditt syfte är dels att vara en kreativ idéspruta som bidrar med nya förslag på hur de skulle kunna göra en satsning, eller som problemlösare för att leda dem ur en specifik situation. I In House-teamet jobbas det även mycket med projekt, exempelvis vilken typ av hjälpmedel som ska skickas ut till grupperna, och som planner kommer du få utvecklas i att vara projektledare. Du kommer inte vara den som fysiskt träffar grupperna oftast, men du kommer att ha mycket inflytande på det som går ut från huvudkontoret till skolgrupperna på olika sätt - både i paketform och i sociala medier.

_MG_0318.jpg

Turnéplanner

Som turnéplanner är ditt fokus ännu mer utåt - på vägarna i Sverige. Du blir den som sätter ihop resplanen för hur turnéteamet ska ta sig runt och besöka skolgrupper på ett effektivt sätt, och ordnar med packlistor inför events. Din problemlösning handlar alltså snarare om att välja den snabbaste resvägen runt i Småland än hur en skolgrupp i Kalmar ska genomföra en specifik satsning. Du kommer likt In House-plannern att leda projekt men dessa kommer röra roadtrips och events. Du kommer också spendera mycket mer tid på vägarna än en In House-planner och träffa skolgrupperna ansikte mot ansikte.

 

Så oavsett om du vill planera i In House eller Turné kommer du bli en viktig del i att skolgrupperna kan göra skillnad på sin skola. 

Ansök till teamåret 18/19 senast 25 april!

Comment

Winning Others Over

Comment

Winning Others Over

_MG_0294.jpg

Är du en person som drivs av att knyta kontakter med andra och få dem att haka på? I så fall kan du vara en woo:er - och skulle passa perfekt som fundraiser på Ny Generation.

Att vara en woo:er, som står för Winning Others Over, kan vara att du triggas av tanken på att socialisera med människor i olika sammanhang. Nästa höst kan du som fundraiser göra detta för ett större syfte, att få fler människor att stötta Ny Generation-grupperna i hela Sverige.

Du gillar utmaningen i att träffa nya människor och dra med dem in i din entusiasm - och vill nu använda detta till att sprida Guds rike. När andra oroar sig för att få slut på saker att prata om är du bara taggad på att få möjligheten att lära känna någon som du inte har träffat tidigare. Du blir snabbt Janne med Jan, så att säga.

Samtidigt ser du ett stort värde i att bygga nätverk av människor, och uppskattar många olika typer av interaktioner. Som fundraiser kommer du vara en nyckelroll i att göra Ny Generation större och ge möjligheten att sprida Jesu kärlek på ännu fler skolor runtom i Sverige.

Läs mer och ansöka på Teama-sidan! Sista ansökningsdag är 25 april :)

Comment

Två nya roller - Fundraiser och turnéplanner!

Comment

Två nya roller - Fundraiser och turnéplanner!

Vet du inte vad du ska göra i höst? Ta en kik på Teamåret 18/19, dit ansökan nu är öppen! Att teama innebär att du jobbar ideellt ett år för att hjälpa och stötta Ny Generation-grupper att sprida Jesu kärlek på sina skolor.

Totalt finns det 12 roller att söka - och kanske passar någon av dessa två nya roller just dig?

_MG_0262.jpg

Fundraiser

Som fundraiser i In House-teamet kommer du att prata mycket med folk. Din uppgift blir att uppmuntra de som inte själva går i skolan att stötta Ny Generations arbete, så att skolgrupperna i förlängningen kan göra ännu större skillnad på sina skolor. Du är troligtvis en minglare som gillar att möta nya människor och triggas av att bygga relationer. 
Mer info om rollen hittar du här!

_MG_9967.jpg

Turnéplanner

Turnéplanner i Turnéteamet innebär att du är den som styr upp Ny Generations resor över Sverige. Du kommer att planera så att ni teamare kan besöka så många grupper som möjligt på en roadtrip, eller hur ni smidigast ska lösa resan till och från ett event. 
Mer info om rollen hittar du här!

 

Sista ansökningsdag till teamåret 18/19 är 25 april!

Comment

Tre saker för att boosta kreativiteten

Comment

Tre saker för att boosta kreativiteten

Under ett teamår på Ny Generation kommer du vara i otaliga sammanhang där vi tillsammans kommer brainstorma och kläcka nya idéer. Särskilt framträdande är detta moment för In House-teamet.

Alla områden kommer behöva en god dos kreativitet och brainstormande för sina egna specifika områden (som t ex predikoframtagning för talarna, tekniklösningarna för teknikerna) men In House kommer göra det till en hantverk - det kommer vara en del av deras vardag.

Med anledning av detta kommer här 3 snabba tips på hur man boostar kreativiteten!

1. Byt miljö

Ibland fastnar vi i gamla mönster bara för att den plats vi är på påminner om våra vardagliga rutiner. Det gör lätt att vi även fastnar i invanda tankemönster. För att få igång kreativiteten kan därför ett bra knep vara att helt enkelt byta miljö. Antingen något så enkelt som att dra till ett café eller något mer oväntat som att klättra upp på ett tak och sätta sig där med en picknick-filt (obs! båda dessa är beprövade metoder på Ny Generation... :)

2. Välj en annorlunda tid för kreativa möten

Oväntade idéer kommer ofta dels i oväntade miljöer, som vi skrev ovan, men också på oväntade tider. Om gruppen som ska spåna är nattugglor - varför inte shake things up och ses mitt i natten och spåna? Bra idéer kan dyka upp när man minst anar det.

3. Gör något annat

När man jobbar med sin egen kreativitet behöver man lära sig balansen när man ska trycka på (för kreativiteten är ändå på något sätt som en muskel som vi kan träna) och när man ska släppa det hela och göra något annat. Här gäller det att jobba upp sin urskillningsförmåga. Ibland är det faktiskt bättre att sluta och ta en promenad, köpa en glass, prata med en främling eller något annat som bara gör världen lite färgglad igen.

Comment

Comment

"Jag vet vad det betyder att få bli uppbackad och peppad"

"När jag gick på högstadiet och var med i en NG-grupp kom Ny Generation till vår kyrka och hade ett event. Jag, som alltid har älskat snygg design, blev helt tagen av allt som visades på skärmarna. Det var så välarbetade grejer och jag minns hur det gav mig en rejäl boost av självförtroende. Det var som att Gud använde layout, färg och form för att styrka mig ännu mer. När jag sen kom tillbaka till skolkorridorerna kände jag mig väldigt stolt över att tillhöra NG och det som tidigare hade känts ganska svårt (att praktisera min tro i skolan) började bli något som jag ville göra.

Den känslan har jag längtat efter att få vara med och förmedla sedan dess! Jag vet hur det känns att vara osäker och jag vet hur mycket det betyder att få bli uppbackad och peppad. Jag vill bidra till att Sveriges skolklimat ska få genomsyras av Jesu kärlek och jag vill utmanas i att använda mina intressen för att bygga Guds rike. Därför teamar jag på Ny Generation!"

- Amanda Frankner, Grafisk designer, In House

>> Ansök här senast 25 april

Comment

Comment

"Det behövs någon som boostar"

"Jag teamar på Ny Generation för att det känns som ett konkret sätt att verkligen göra något för något större. NG är ett så sjukt viktigt arbete, man inser det mer och mer när man är här: hur viktigt det är att ungdomarna i skolorna står upp för sin tro.

Bibelordet "låt ingen se ner på dig för att du är ung, utan var ett föredöme för de troende etc" stämmer verkligen, men man känner inte så i skolan.

När jag gick i skolan var jag blyg och hade dålig självkänsla och då behövdes någon som boostade och fick en att se att man kan göra skillnad. Det är det teamarna gör på Ny Generation.

Dessutom har jag fått utvecklas i något jag tycker är kul. Jag har fått testa saker som jag aldrig trodde att jag skulle få göra. T ex vara med och skapa en podd eller vara med och driva en hemsida. Jag har fått utvecklas väldigt mycket i mitt kreativa skrivande och jag känner att det är nåt jag kommer ha nytta av i framtiden också."

- Ida Olsson, copywriter, In House

>> Ansök här senast 25 april.

Comment

Comment

"Det är som en blandning av ens drömjobb och ett riktigt fett, ett år långt läger"

"Jag teamar på NG för att man kan liksom använda sin hobby helt och hållet för Jesus, på en professionell nivå. Jag har alltid sedan mina barnsben sysslat med film och foto så då var det helt perfekt för mig att fortsätta ut i arbetslivet efter gymnasiet med ett år på NG! Jag trodde att jag kunde väldigt mycket innan NG, i och med att jag hade hållt på med det så länge, men oh boy, I was wrong.
Väldigt skönt att slippa tänka på pengar efter gymnasiet också, all teknik som man skulle kunna vilja ha finns ju här på NG, och vi bor, äter och har tjänstebilar helt gratis, förutom den lilla teamavgiften då, som min kyrka sponsrar. Sen är det ju inte som vilket jobb som helst det här. Det är typ en blandning av ens drömjobb och ett riktigt fett ett år långt läger!"

- Fredrik Häll, filmskapare, In House

>> Ansök här senast 25 april

Comment

Planner this or Planner that?

Comment

Planner this or Planner that?

För att idéer ska bli verklighet krävs kreativ planering och organisering. Som Planner på Ny Generation finns du alltid där, redo med ett skarpt sinne, kreativitet, lösningar, fokus och en iver att gräva dig djupare än att bara skrapa på ytan. Detta fokus, denna personlighet, kan ta sig i uttryck på två sätt på NG-kontoret - som Planner med inriktning Projekt & kommunikation, eller som Planner med inriktning Mediaproduktion.

I dig möts administration och kreativ process - kreativitet och problemlösning är en röd tråd som går rakt igenom båda inriktningarna. Som Planner blir du en del av NG:s kärntrupp som får saker att hända! Du gillar att utmanas och taggas av tanken på en full agenda.


Som ovan nämnt så finns det två olika plannerinriktningar inför teamåret 17/18 - Projekt & kommunikation och Mediaproduktion. De går hand i hand men har även sina egna drag. Gemensamt för de båda är att det handlar om en kombo av att organisera och vara kreativ!

Med inriktningen Projekt & kommunikation så kretsar din kreativa energi till 100% runt Ny Generations huvudpersoner - NG-grupperna! Du kommer att vara den som tar fram nya hjälpmedel till grupperna. Det handlar om att lyssna och handla. Finns det någon förfrågan från grupper själva, eller har man sett något gemensamt problem över många grupper? Helt enkelt - vad behöver grupperna just nu?

Tillsammans med andra roller på kontoret, såsom filmskapare, grafisk designer och copywriter, kommer behov bli till ideér som resulterar i produkter och resurser till grupperna. Kopplat till detta är det även ni Planners med denna inriktning som har ansvar för och driver NG-shopen.

Som Planner med inriktning mot Mediaproduktion så handlar det om projekt av lite andra former. I alla projekt behövs det ofta en stor mängd research innan man landar rätt, och här spelar du en nyckelroll. Du är den som vet, den som har koll, kan svara på frågor och ser till att det projekt som är i farten blir det bästa av det bästa med hjälp av den starka grund som byggts upp. Med ett starkt eget driv och ett finger med i spelet på många platser samtidigt så kommer du att lära dig att prioritera och strukturera som ett proffs. Gemensamt med föregående inriktning är att du också kommer att jobba tillsammans med andra roller på kontoret. Till exempel filmskapare, copywriter och grafisk designer.

planner3.jpg
Skärmavbild 2017-03-30 kl. 10.12.07.png
gcih4.jpg

Efter ett år som Planner, oavsett inriktning, så kan du titulera dig själv professionell idéspruta och brainstormexpert.

Är du ett av de underbara kontrollfreaks vi söker? Ansök via denna länk! Där hittar du även mer info om rollen som Planner.


Comment

Bubblor till badges - Inblick i designprojekt

Comment

Bubblor till badges - Inblick i designprojekt

"Att sätta sig in i ett nytt projekt är alltid en speciell känsla. Om det är något jag inte har erfarenhet av sedan tidigare så kan det absolut vara lite läskigt! Man vet inte riktigt vad man kan förvänta sig av processen - hur man ska klara av det och om man kommer att få någon bild i huvudet eller kommer behöva kämpa med att få fram något som ser bra ut."

Så säger Amanda Frankner, årets grafiska designer på Ny Generation. Vi ska nu få följa med i hennes kreativa process att ta fram två nya produkter - en badge för grupper och en ny design till bibelboxar.

Amanda berättar:

GRUPPBADGES:

IMG_6969.JPG
Image uploaded from iOS-1.jpg

Idéen uppkom efter ett samtal med en NG-grupp. Gruppen hade sett de badges vi på NG hade hängande runt halsen vid något tillfälle (de små skyltarna som visar att vi representerar NG) och fått idéen att det skulle vara nice att ha något liknande då man gör en satsning på skolan. Vi hakade på direkt! Mot ritbordet!

Design:
Tanken med designen var att det skulle vara ett coolt mönster. Man ska kunna bära badgen runt halsen och känna sig stolt över att tillhöra Ny Generation-familjen.

Mönstret lektes fram. Jag hittade en bild på något som liknade diskbubblor på en plåt (översta bilden). Jag utgick från den bilden och började arbeta i Adobe Illustrator. Jag använde en funktion där man lägger in pixelbaserade bilder/foton och sedan omvandlar bilden till vektorgrafik, och det kan man göra på lite olika sätt. Man kan till exempel göra så att bilden återges med bara ett visst antal färger eller att den ser ut som en skiss osv. Då kan det bli lite hur som helst!

Jag försökte använda mig av de funktionerna och ändrade i lite olika värden för att få till något snyggt! Jag lekte med mönstret som formats och plockade ut delar jag tyckte om, multiplicerade, spegelvände och pusslade. I mitten av mönstret skapade jag ett tomrum där NG-loggan placerades.

Det som återstod designmässigt var att hitta en passande färg som kändes fräsch, skulle se snygg ut i tryck och som passade in med mönstret. Tillslut så landade vi i denna blåa nyans. Den känns tidlös och passar in i många olika sammanhang och alla tider på året.

Sedan var det bara att printa designen, laminera, klippa ut, håla och montera ihop med själva halsbandet. Badges för grupper - done!

 

BIBELBOX:

Ny Generation säljer s.k “bibelboxar” som man kan beställa i samband med biblar. Helt enkelt för att ha något snyggt att lägga biblarna i vid till exempel en bibelutdelning på skolan eller för att ge bort till en vän.

Design:
I julas togs det fram en juldesign till dessa boxar, men nu ville vi skapa en design som inte var kopplad till en viss tid på året - en generell design som håller under en längre tid.

Denna process hade lite samma tankebanor som med badges:en - huvudfokuset var ett snyggt, tilltalande mönster. Jag bar mig åt på ett lite liknande sätt och använde mig även här av pixel-till-vektor funktionerna i Illustrator. Denna gång föreställde bilden en åker med snö på och små högar av jord som bröt av det vita.

Det första jag gjorde var faktiskt att redigera bilden i min mobil där jag ändrade lite tröskelvärden så att den blev svartvit och nästan såg tecknad ut (översta bilden). Sedan använde jag mig av funktionen i Illustrator. Jag ändrade så att själva bilden inte var ifylld, utan man såg bara outlines, konturerna av snö- och jordhögarna. Jag tog det mönstret, fyllde det en gång, och sedan duplicerade jag det, gjorde det igen i en annan färg och förstorade det. Helt enkelt för att mönstret skulle bli mer intressant.

IMG_6970.JPG
Image uploaded from iOS-2.jpg

Färgvalet var lite av en process även denna gång. Jag gjorde en liten omröstning på kontoret och bad om input, men tillsut landade det i en blå nyans som passar fint till de tidigare nämnda badges:en. Det är ju riktigt snyggt om man gör en bibelutdelning på skolan och det matchar! Det ser snyggt, proffsigt och genomtänkt ut.

Det sista steget var att printa designen på etikettpapper, skära ut och klistra på boxarna.


Jag gillar när jag får förtroendet att skapa ganska fritt, då brukar idéer och bilder ploppa upp lättare. Men den kreativa processen är alltid olika från projekt till projekt. Det är så många olika saker som spelar in - allt från vilket humör man är på, hur stort eller litet projekt det handlar om osv. Sen vill man ju såklart att det ska bli rätt och att Gud ska komma fram i det.

Det viktigaste jag vill förmedla är att det alltid är olika, men det är typ alltid kul! Kul, läskigt, pirrigt, nervöst och utmanande!

 
Image uploaded from iOS-2.jpg
 

Tycket du att detta låter spännande? Läs mer om att teama som grafisk designer In House! Sista ansökningsdag för teamåret 17/18 är 15 april.

Comment

Intervjuer med tidigare teamare

Comment

Intervjuer med tidigare teamare

Ett av de bästa sätten att få inblick i någonting, nästan vad som helst, är att läsa om andras erfarenheter inom området. Detsamma gäller när det kommer till att teama på Ny Generation! Därför har vi här samlat ett gäng intervjuer med tidigare teamare här:

Skärmavbild 2017-03-08 kl. 11.29.39.png

Läs intervjun med Hanna om du är nyfiken på rollen som copywriter In House eller som reporter i Turnéteamet

Skärmavbild 2017-03-08 kl. 11.33.17.png

Läs intervjun med Fredrik om du är nyfiken på rollen som grafisk designer In House.

Skärmavbild 2017-03-08 kl. 11.36.03.png

Läs intervjun med Samuel om du är nyfiken på rollen som planner In House eller som coach i Turnéteamet

Skärmavbild 2017-03-08 kl. 11.31.08.png

Läs intervjun med Alicia om du är nyfiken på rollen som copywriter In House

Skärmavbild 2017-03-08 kl. 11.36.59.png

Läs intervjun med Olivia om du är nyfiken på rollen som producent i Turnéteamet

Skärmavbild 2017-03-08 kl. 11.38.19.png

Läs intervjun med Maria om du är nyfiken på rollen som coach i Turnéteamet

Skärmavbild 2017-03-08 kl. 11.40.25.png

Läs intervjun med Jacob om du är nyfiken på rollen som webbutvecklare In House

Skärmavbild 2017-03-08 kl. 11.42.12.png

Läs intervjun med Gabriella om du är nyfiken på rollen som planner In House

Skärmavbild 2017-03-08 kl. 11.44.31.png

Läs intervjun med Samuel om du är nyfiken på rollen som talare i Turnéteamet

Skärmavbild 2017-03-08 kl. 11.45.33.png

Läs intervjun med Elias om du är nyfiken på rollen som tekniker i Turnéteamet

 
Skärmavbild 2017-03-08 kl. 11.47.30.png

Läs intervjun med Johanna om du är nyfiken på rollen som filmskapare In House eller som reporter i Turnéteamet

 

 

Här hittar du mer info om de olika teamen och alla roller:

TURNÈTEAMET

De som gör event och roadtrippar
Producent, turnéplanner, tekniker, coach, talare & reporter

IN HOUSE-TEAMET

De som skapar och kommunicerar
Copywriter, grafisk designer, planner, webbutvecklare, fundraiser & filmskapare


Psst...Sista ansökningsdagen för teamåret 18/19 är 25 april!

Comment

Ett tomt dokument och en blinkande markör

Comment

Ett tomt dokument och en blinkande markör

Ok, let’s be real. Ordet förening låter inte så värst… spännande. Föreningshandbok rullar inte av tungan med glitter och konfetti. I alla fall inte i mitt huvud.

En Ny Generation-grupp är en förening. Jag visste detta innan jag blev inkallad till projektet som hade arbetsnamnet föreningshandboken. Klart man har hört uttrycket, men vad är det egentligen? Och nu låg det på mitt bord att skriva en handbok om just detta. En handbok som ska hjälpa Ny Generation-grupperna att förstå vad en förening är - konkret, enkelt, lättsamt och tidlöst. Det är inte det lättaste att ge sig in på när man känner att man själv skulle behöva en handbok på temat. Men nu står jag här på andra sidan, projektet har precis lämnat copy-fas (alltså skrivfasen) och inlett designfas, och jag kan säga att hela processen har varit sjukt lärorik!

En blinkande markör på skärmen och ett helt tomt dokument. Alla dörrar är öppna…nästan. Ett skrivprojekt med lite större proportioner som detta kräver ett annat tänk än de mindre projekten. Ett första steg för mig är alltid att bara få ut något, nästan vad som helst på det ämne som jag ska jobba med, efter det finns vissa restriktioner som utmanar till kreativt tänkande och formar hela processen och det är då ärmarna rullas upp på riktigt.

Vad vet vi? Vad är det för storlek på boken/den slutgiltiga produkten? Hur mycket text får plats på en sida? Vill vi använda text som visuellt moment? Hur får vi fram det relevanta, guldkornen, i korta drag utan att tappa det viktiga? Hur mycket utrymme vill vi ge till text vs designelement, och hur tänker vi med illustrationer? Det ska vara kort och koncist, men inte för kort. Det är det konstanta mantrat, måttstocken. Det är detta som är så spännande! Att få skapa med ord, skapa något som man vet kommer att vara till hjälp för många grupper, och att samtidigt ha denna kreativa utmaning med själva framtagandet av slutprodukten tillsammans med andra, skarpa människor. Det har varit många möten om allt från specifika formuleringar till att klippa och klistra ihop en första prototyp.

Projektet har inte gått i mål än. Det ska bli jättespännande att se hur texten samspelar med designen och få vara delaktig i den delen också. Det kommer säkert behöva göras justeringar längs vägen utefter det formspråk som tas fram. Det är därför det är så spännande med levande projekt! Jag gillar att vi är flera hjärnor i projektgruppen som tillsammans med våra olika perspektiv kompletterar varandra och konstant orsakar aha-moments.

Att jag nu faktiskt vet hur en förening fungerar, det är bara bonus!

Ida Olsson
Copywriter 16/17


Vill du veta mer om rollen som copywriter? Klicka här för att läsa mer och ansök via samma länk!

Comment